Siemię lniane – odchudzanie i zdrowie w jednym!

Siemię lniane, czyli nasiona lnu zwyczajnego, zaliczane jest do grupy zdrowej żywności ze względu na swoje niezwykłe wręcz właściwości odżywcze i zdrowotne. Najczęściej znajduje zastosowanie w dolegliwościach i schorzeniach układu pokarmowego, ale ma także wartość odchudzającą. W zasadzie spektrum jego oddziaływań jest bardzo szerokie i obejmuje praktycznie cały organizm.

Siemię lniane – co kryje się w małych ziarenkach?

Len to roślina wywodząca się z Bliskiego Wschodu, ale od dłuższego czasu szeroko uprawiana w wielu krajach świata, w tym w Polsce, gdzie stała się cennym surowcem do wyrobu włókna.

Obecnie większym zainteresowaniem cieszy się wykorzystywanie nasion lnu do wytwarzania oleju. Jeśli chodzi o walory lecznicze siemienia, to były one znane już w starożytności, a promował je sam Hipokrates. Prozdrowotne właściwości siemienia lnianego wynikają z jego unikalnego składu, a przede wszystkim kwasu tłuszczowego alfa-linolenowego, któremu przypisuje się większość korzystnych dla zdrowia oddziaływań.

Siemię lniane stanowi bowiem skarbnicę nienasyconych kwasów tłuszczowych, które muszą być dostarczane z pożywieniem, ponieważ organizm ich samodzielnie nie syntetyzuje. Nasiona lnu obfitują również w białko, witaminy A, B6, D i E, pierwiastki takie jak żelazo, cynk, wapń, magnez, mangan, selen oraz w błonnik pokarmowy. W siemieniu znajdziemy ponadto lecytynę oraz flawonoidy i fitoestrogeny, czyli hormony roślinne, które dzięki właściwościom antyoksydacyjnym chronią organizm przed szkodliwym wpływem wolnych rodników działając antynowotworowo i opóźniając procesy starzenia.

Siemię lniane – właściwości i działanie dla zdrowia

Obecność w nasionach lnu kwasów omega3 ma ogromne znaczenie w profilaktyce i leczeniu chorób układu sercowo-naczyniowego. Regularne spożywanie siemienia pomaga w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania układu krążenia, obniża cholesterol i ciśnienie, przeciwdziała tworzeniu się płytek miażdżycowych, zmniejsza ryzyko skrzepów i zapalenia żył. Badania wykazały, że może nawet sprzyjać cofaniu się zmian miażdżycowych.

Siemię lniane leczy zaburzenia i dolegliwości układu pokarmowego i procesu trawienia – przeciwdziała wzdęciom i zaparciom przywracając prawidłową perystaltykę jelit, likwiduje zgagę i nadkwasotę, stany zapalne żołądka i jelit. Hamuje rozwój bakterii chorobotwórczych i grzybów.

Zwalcza infekcje i podrażnienia układu oddechowego, nawilża błony śluzowe, łagodzi suchy kaszel i podobne dolegliwości.

Z uwagi na obecność substancji o działaniu antyoksydacyjnym, minimalizuje ryzyko chorób nowotworowych takich jak rak jelita grubego czy rak piersi. W tym drugim przypadku wiąże się to ze zdolnością łagodzenia objawów menopauzy, czyli okresu, w którym wzrasta ryzyko zachorowania na nowotwór narządów rozrodczych.

Cenne substancje zawarte w siemieniu służą także pielęgnacji urody. Siemię ma bowiem właściwości przeciwbakteryjne, dzięki czemu stanowi istotne wsparcie w walce z wszelkiego rodzaju wypryskami czy trądzikiem. Zmiękcza skórę, nawilża włosy zapobiegając jednocześnie ich wypadaniu, wzmacnia kości, zęby i paznokcie. Poprzez ograniczanie wpływu wolnych rodników umożliwia dłuższe zachowanie młodego wyglądu.

Znajdująca się w siemieniu lecytyna wpływa na lepszą pamięć i koncentrację, zapobiega demencji starczej.

Siemię lniane a odchudzanie

Nie wszyscy wiedzą, że nasiona lnu zwyczajnego mogą stać się ważnym sprzymierzeńcem w procesie odchudzania. Decydujące znaczenie ma w tym przypadku obecność błonnika, w skład którego wchodzą i frakcje rozpuszczalne, i nierozpuszczalne.

Frakcje rozpuszczalne mają wpływ na prawidłowość mikroflory jelitowej i usprawniają ruchy jelit. Frakcje nierozpuszczalne poprawiają trawienie i wiążąc pozostałości przemiany materii normalizują wypróżnianie.

Wszystko to ma wpływ na lepsze trawienie i szybszy metabolizm, a jednocześnie pozbycie się dokuczliwych dolegliwości układu pokarmowego czy równie przykrych jak nieestetycznych objawów w postaci wzdęć.

Ponadto zawartość błonnika powoduje, że po spożyciu siemienia lnianego ma się dłużej uczucie sytości, co jest prostym sposobem na ograniczenie ilości przyjmowanych kalorii. Znajdujące się w nasionach lnu substancje śluzowe, składające się głównie z białek i wielocukrów, w środowisku wodnym pęcznieją, zapełniając żołądek. Jednocześnie wykazują działanie osłaniające i powlekające w stosunku do ścianek żołądka.

Regularne spożywanie nasion lnu przynosi niepodważalne korzyści dla zdrowia. Siemię lniane na odchudzanie będzie jeszcze bardziej skuteczne, jeśli połączymy je ze zdrową dietą i aktywnością fizyczną.

Czytaj także: Jagody goji a odchudzanie

Siemię lniane – jak przygotować?

Najbardziej rozpowszechnionym sposobem spożywania siemienia lnianego jest sporządzenie zeń wywaru. Należy dwie łyżki nasion zalać szklanką wrzątku i pozostawić na parę minut pod przykryciem. Pić ciepłe, można z dodatkiem łyżeczki miodu. Ponieważ jednak nie wszyscy tolerują galaretowatą konsystencję wywaru, można wymieszać odrobinę nasion z płatkami owsianymi czy kaszą jaglaną.

Poza tym siemię lniane można dodawać do niemal wszystkich potraw – jogurtów, koktajli, ryżu i kasz, naleśników i wypieków, sałatek, sosów, a nawet kanapek. Trzeba jednak pamiętać, że ze względu na obfitą zawartość błonnika, posiłek z tym składnikiem należy popić dużą ilością płynu. Nie powinno się też przekraczać dawki 3 łyżek ziaren dziennie.

Siemię lniane – przepisy

1. Zielony koktajl z siemieniem lnianym

Ostatnio modne stało się dodawanie siemienia do rozmaitych koktajli. Szczególnie cenne i korzystne dla zdrowia będą zielone, warzywne koktajle (np. z liści szpinaku, ogórka, selera naciowego, botwiny, jarmużu itp.) z nasionami lnu. Można wsypać je do już zmiksowanego napoju lub zmiksować wszystkie składniki jednocześnie.

2. Batoniki z siemieniem lnianym

Bardziej pracochłonną opcją będą batoniki z siemienia lnianego i płatków owsianych. Bierzemy 5 łyżek oleju i 5 łyżek miodu, rozpuszczamy w garnku. Dodajemy 2 szklanki płatków owsianych i 2 łyżki siemienia lnianego. Wszystko starannie mieszamy i wykładamy masę na blachę, na papier do pieczenia. Pieczemy w temperaturze 180 stopni przez około 20-25 minut. Po ostygnięciu kroimy na trójkąty lub prostokąty.

3. Naleśniki z siemieniem lnianym

Do miski wlewamy 2 łyżki mleka i 2 łyżki wody, wsypujemy 2 łyżki siemienia lnianego, mieszamy, wbijamy jajko, dodajemy szczyptę soli, ponownie mieszamy i odczekujemy parę minut. W tym czasie obieramy dwa jabłka, ścieramy na tarce o grubych oczkach, dosypujemy cynamon. Naleśniki smażymy na patelni bez albo z minimalną ilością oleju. Na usmażone placki kładziemy starte jabłka.

4. Sałatka z siemieniem lnianym

Główkę zielonej sałaty myjemy i rozrywamy na kawałki, dodajemy obrany i pokrojony w grube plastry zielony ogórek, umytą i pokrojoną w paseczki czerwoną paprykę, pokrojony w kostkę ser feta. Całość mieszamy, posypujemy szczypiorkiem i nasionami lnu.

Zobacz też: Dietetyczne kolacje (przepisy i zasady)

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.