Olej kokosowy – odchudzanie przy udziale najzdrowszego oleju świata

Ze względu na specyficzne właściwości zdrowotne, pielęgnacyjne, a także wspomagające odchudzanie, olej kokosowy znalazł liczne zastosowania zarówno w kuchni, jak i w kosmetyce. I chociaż pewne wątpliwości może budzić spora zawartość kwasów tłuszczowych nasyconych, to jednak z uwagi na ich budowę, nie są one tak szkodliwe jak tłuszcze zwierzęce. Ponadto nikt rozsądny nie będzie spożywał oleju kokosowego w nadmiarze, a zatem pewna niewielka ilość kwasów MCT w żadnym razie nie wpłynie niekorzystnie na organizm.

Olej kokosowy rafinowany a olej kokosowy nierafinowany

Olej kokosowy, inaczej określany jako tłuszcz kokosowy lub masło kokosowe, nie jest tożsamy z olejem palmowym. Ten pierwszy jest tłoczony z kopry, czyli miąższu owoców palmy kokosowej, ten drugi wytwarza się z miąższu olejowca gwinejskiego. Na rynku dostępne są dwa rodzaje oleju kokosowego. Rafinowany, w wyniku procesu rafinacji, kiedy to poddawany jest działaniu wysokich temperatur, traci wiele ważnych dla zdrowia atrybutów. Jest co prawda dłużej przydatny do spożycia i ma wyższą temperaturę wrzenia, ale nie posiada ani charakterystycznego aromatu, ani tak wielu walorów prozdrowotnych.

Natomiast olej kokosowy nierafinowany, tłoczony na zimno, ma specyficzny smak i zapach, poza tym jest bogatszy w cenne wartości odżywcze. Zdaniem wielu dietetyków nie tylko nie powoduje przyrostu tkanki tłuszczowej, ale wspomaga proces spalania kalorii. Z tych powodów jest droższy niż olej kokosowy rafinowany. Nadaje się do różnego rodzaju potraw, do pieczenia czy smażenia. Co więcej, olej kokosowy nierafinowany ma szerokie zastosowanie w kosmetyce, nawilża i odżywia, jest też świetnym lekiem na rozmaite stany zapalne skóry. Oczywiście rafinacja nie pozbawia oleju całkowicie wartości odżywczych, wpływa jedynie na zmniejszenie ich poziomu.

Olej kokosowy – właściwości prozdrowotne

O cennych właściwościach oleju kokosowego decyduje jego unikalny skład, przede wszystkim obecność kwasu kaprylowego i laurynowego, których pozytywne działanie wewnętrzne i zewnętrzne potwierdziły badania naukowe. Ponadto w oleju z kokosów znajdziemy witaminy E i K oraz minerały, takie jak wapń, żelazo czy cynk.

Jedyna w swoim rodzaju kombinacja kwasów tłuszczowych nasyconych średniołańcuchowych (mających odmienne od tłuszczów zwierzęcych właściwości) oraz kwasów jedno i wielonienasyconych sprawia, że lepiej wchłaniane substancje odżywcze, a układ pokarmowy, wątroba, trzustka czy woreczek żółciowy, są mniej obciążone.

Regularne stosowanie reguluje metabolizm i poziom złego cholesterolu, nie podnosi poziomu glukozy we krwi, dostarcza za to dodatkowej porcji energii. Mówi się o korzystnym wpływie oleju kokosowego na zapobieganie chorobie Alzheimera, chorobie Parkinsona i demencji, zawiera bowiem substancje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania mózgu.

Olej kokosowy posiada wysoki poziom przeciwutleniaczy, przez co staje się mocnym sojusznikiem w walce ze wszystkimi negatywnymi skutkami działania wolnych rodników. Znane są także dobroczynne efekty jego stosowania zewnętrznego – na skórę, włosy, a nawet zęby. Wynika to z właściwości bakteriobójczych i przeciwgrzybiczych.

Olej kokosowy w kosmetyce

Istnieje wiele gotowych produktów, kremów, maści, balsamów, odżywek, w skład których wchodzi olej kokosowy, jako że jego odżywcze i kojące właściwości znane są od dawna. Oprócz tego możemy naturalnie aplikować go w czystej postaci bezpośrednio na skórę twarzy czy rąk, stosować jako maskę na włosy lub czyścić nim zęby w celu ich wybielenia.

To nie wszystko, można używać go jako preparatu do demakijażu, a nawet zastąpić nim tradycyjną piankę do golenia. Olej kokosowy ma silne właściwości nawilżające i regenerujące, sprawia, że skóra staje się bardziej elastyczna i gładsza. Nadający się do każdego rodzaju cery, wzmacnia naturalną barierę ochronną naskórka. Analogicznie jak skórę, odżywia włosy, czyniąc je bardziej mocnymi i błyszczącymi.

Olej kokosowy jest niezastąpionym pomocnikiem w walce z trądzikiem, podrażnieniami i stanami zapalnymi skóry. Przenika w jej głąb eliminując szkodliwe bakterie i drobnoustroje, łagodzi stany zapalne, sprzyja zmniejszaniu blizn i przebarwień powstałych w wyniku zmian trądzikowych. Jest przydatny w zwalczaniu wszelkich niekorzystnych objawów skórnych, nadaje się także dla osób z delikatną, wrażliwą czy skłonną do alergii cerą.

Olej kokosowy na odchudzanie

Wydawać by się mogło, że ze względu na obecność kwasów tłuszczowych, olej kokosowy sprzyja powstawaniu nadwagi. Tymczasem nie ma nic bardziej mylnego. Tłuszcz kokosowy charakteryzuje się specyficzną strukturą chemiczną odmienną od innych tłuszczów. Ona decyduje o tym, że jest to produkt łatwo przyswajalny, szybko wykorzystywany przez organizm do wytwarzania energii. Olej kokosowy na odchudzanie może okazać się bardzo pomocny, ponieważ przyspiesza przemianę materii, wspomagając jednocześnie oczyszczanie organizmu z toksyn. Co więcej, ułatwia wchłanianie substancji odżywczych, w tym tak ważnego dla prawidłowego funkcjonowania organizmu wapnia i magnezu.

Dodatkowo stosowanie oleju kokosowego redukuje apetyt i wywołuje efekt sytości, co w powiązaniu z szybszym metabolizmem i wzmożoną detoksykacją może, przy regularnym i dłuższym zażywaniu, doprowadzić do redukcji nagromadzonych zapasów w postaci tkanki tłuszczowej, przede wszystkim na brzuchu. Ważną zaletą kokosowego tłuszczu jest funkcja regulacyjna w odniesieniu do poziomu cholesterolu i glukozy. Oczywiście nie możemy przesadzić w ilości przyjmowanego oleju, gdyż jest on jednak dość kaloryczny. Z drugiej strony trudno się spodziewać, że ktoś zechce konsumować go w nadmiarze.

Czytaj również: Siemię lniane na odchudzanie

Olej kokosowy – jak stosować w kuchni

Olej kokosowy może stanowić znakomitą alternatywę dla innych rodzajów oleju i oliwy, nie wspominając już o tłuszczach zwierzęcych, jeśli chodzi o smażenie potraw. Wysoka temperatura dymienia, i postaci rafinowanej, i nierafinowanej, sprawia, że jest to alternatywa nie tylko zdrowsza, ale i wygodniejsza w użytkowaniu. W wersji nierafinowanej olej nada dodatkowo potrawom egzotyczny smak i aromat.

Można go wykorzystać do pieczenia i zapiekania, na przykład smarując nim grzanki zamiast masłem. W ogóle ze względu na jego kremową konsystencję doskonale nadaje się do smarowania pieczywa w miejsce wszelkiego rodzaju smarowideł. Można wreszcie dodać do zupy czy ciasta.

Olej kokosowy – przepisy wspierające odchudzanie

Lekka letnia zupa jarzynowa

Łyżkę masła kokosowego rozpuścić w rondelku, podsmażyć na nim pokrojoną włoszczyznę (można dodać różyczki kalafiora lub brokuła, cukinię, bakłażan), zalać 1 litrem wrzącej wody, dusić około 15 minut. Doprawić do smaku solą, pieprzem, papryką słodką, curry i szczyptą imbiru. Całość po ugotowaniu zmiksować na gładką masę. Do zupy – kremu można dodać łyżkę lekkiego jogurtu. Podawać z grzankami lub groszkiem ptysiowym.

Błyskawiczne kotlety warzywne

Umyte różyczki kalafiora i brokuła lekko obgotować (powinny być półtwarde). Warzywa zmiażdżyć widelcem lub przecisnąć przez praskę. Dodać jajko, sól, pieprz, gałkę muszkatołową, posiekany koperek lub natkę pietruszki. Dosypać mąki razowej do uzyskania właściwej dla kotletów konsystencji, ewentualnie dodać podsmażoną cebulkę. Formować kotleciki, delikatnie obtoczyć w razowej mące, smażyć na oleju kokosowym na złoty kolor.

Ciasteczka owsiane

100 ml oleju kokosowego rozpuścić w rondlu. Wsypać 200 gram płatków owsianych, 150 gram mąki (najlepiej razowej), dodać 1 jajko i 3 łyżki miodu, całość wymieszać i zostawić do przestygnięcia. Następnie formować kulki o średnicy około 4 cm i wykładać na blachę wyłożoną papierem do pieczenia. Każdą kulkę lekko spłaszczyć. Piec w temperaturze 180 stopni przez około 20 minut. Po wystudzeniu przechowywać szczelnie zamknięte.

Sprawdź, jak szybko schudnąć 10 kg

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.