Jesz i zrzucasz nadwagę – skuteczna i tania dieta zupowa

Dieta zupowa to plan żywieniowy dla osób chcących szybko pozbyć się nadwagi, ale w niezbyt restrykcyjny sposób. Podczas trwania tej diety jesz do woli i nie chodzisz głodna. Jedynym ograniczeniem jest rodzaj spożywanych pokarmów – cały jadłospis opiera się na warzywnych zupach.

Urozmaicona i zdrowa dieta zupowa

Dlaczego tak trudno wytrwać na dietach odchudzających? Ponieważ na ogół niosą ze sobą duże wyrzeczenia żywieniowe, z którymi osobie z nadwagą trudno sobie poradzić. Dieta zupowa jest inna – nie ma w niej odgórnie ustalonej ilości kalorii ani wielkości posiłków, nie ma też sprowadzania jadłospisu do 2-3 produktów. Dlatego dieta ta jest świetnym rozwiązaniem dla osób, które borykają się z często nawracającym uczuciem głodu. Stosując dietę zupową możesz zjeść 5 lub 6 posiłków w ciągu dnia i nie muszą to być wcale małe porcje. Możesz sięgać po pyszną, sycącą zupę za każdym razem, gdy masz apetyt, bez wyrzutów sumienia i liczenia kalorii.

Jakie są główne zasady diety zupowej?

Na czym polega dieta zupowa? Jadłospis w tym planie żywieniowym opiera się na zupach przygotowywanych z rozmaitych warzyw, w tym z: kapusty, buraków, pomidorów, cukinii, papryki, dyni, fasolki szparagowej, pieczarek, szpinaku, marchwi, ziemniaków, ogórków, selera etc. Do wyboru jest ich mnóstwo, więc możesz tworzyć dowolne kompozycje, bez popadania w kulinarną monotonię. W jadłospisie diety zupowej mogą pojawiać się zarówno zupy tradycyjne, jak i zupy-krem.

W pierwszej fazie diety zupowej, trwającej około tygodnia, zjadasz tylko zupy. W celu uzupełnienia białek warto w tym czasie wypijać co dzień kubek chudego jogurtu naturalnego, kefiru lub maślanki albo szklankę koktajlu warzywnego ze spiruliną bądź chlorellą. W drugiej fazie diety zupowej, trwającej 2-4 tygodnie, stopniowo wprowadzasz inne niskokaloryczne, wartościowe pokarmy, na przykład: twaróg, chudą szynkę drobiową, chude ryby, filet z piersi kurczaka i indyka, owoce, produkty pełnoziarniste.

Ważnym aspektem diety zupowej jest sam sposób przyrządzania zup. W pierwszej fazie gotujemy je tylko z warzyw, nie dodajemy mięsa, makaronów, grzanek, ryżu i kasz. W drugiej fazie możemy gotować niektóre zupy na chudym mięsie, możemy też pozwolić sobie na dodatek w postaci pełnoziarnistego makaronu, ryżu, kaszy.

Niedozwolone w całym przebiegu diety zupowej są takie dodatki do zup, jak:

– śmietana;

– mąka, zasmażka;

– smażona cebula;

– boczek i kiełbasa;

– gotowe mieszanki przyprawowe, kostki rosołowe.

Dodatki, które można stosować to:

– chudy jogurt naturalny;

– świeże zioła;

– suszone zioła;

– curry;

– przyprawy korzenne;

– papryka słodka i ostra, pieprz;

– sos sojowy, sól w niewielkich ilościach;

– oliwa w małych ilościach.

Dieta zupowa – efekty

Wszystkie posiłki w diecie zupowej budowane są z bogatych w błonnik pokarmowy warzyw, dzięki czemu pozwalają one dobrze zaspokoić głód.

Stosując dietę zupową, twoja przemiana materii przyspiesza, ciało się stopniowo oczyszcza, usunięta zostaje woda podskórna, a procesy trawienne ulegają wyregulowaniu. Ponieważ zupy warzywne dostarczają bardzo mało kalorii (nawet, gdy spożywasz je często i w dużych porcjach), organizm musi czerpać energię ze zgromadzonych zapasów.

Efektem diety zupowej jest skuteczne rozbujanie metabolizmu oraz wzmożone spalanie tkanki tłuszczowej, prowadzące do utraty około 3-8 kg w ciągu tygodnia. Warto jednak pamiętać, iż pierwsza faza tej diety nie powinna trwać dłużej niż 5-7 dni, inaczej zafundujemy sobie efekt jojo i doprowadzimy do niedoborów ważnych składników pokarmowych w organizmie.

Dieta zupowa – opinie

Opinie o diecie zupowej są różne, z przewagą tych pozytywnych. Jest to dieta, która dostarcza bardzo mało kalorii, łatwo zatem zrzucić na niej zbędne kilogramy. Nie jest to jednak plan żywieniowy dla każdego. Dla osób, które nie przepadają za warzywami i zupami jarzynowymi, jedzenie przez około tydzień tylko tego rodzaju pokarmów może być niełatwym przedsięwzięciem. Jeśli jednak jesteś miłośniczką warzyw, nie powinnaś mieć problemów z wytrwaniem na tej diecie.

9 komentarzy

  1. Odpowiedz

    Gina

    Do rozpoczęćia tej diety cały czas przekonuje mnie siostra, była na niej w zeszłym roku. Mówi że koniecznie muszę spróbować i dzięki temu szybko zgubię kilka kilogramów. Nadwagę mam ponad 10 ale cały czas się waham czy to naprawdę będzie skuteczne i nie wiem czy wystarczy mi pomysłów na te zupy. Co o tym sądzicie?

  2. Odpowiedz

    Zuzanna

    Dieta zupowa jak nazwa wskazuje, to jedzenie zup na każdy posiłek. Wszystko ma taką postać i naprawdę działa. W ciągu dwóch tygodni schudłam prawie 4 kilo, a żeby mi się nie nudziło to robię też smaczne sałatki warzywne i owocowe.

  3. Odpowiedz

    Jarek

    Fakt, przecież zupa to tak naprawdę pełnoprawny posiłek, a czy będzie odchudzać czy tuczyć to zależy od tego co do niej dodamy. Nie jadam typowych polskich, ciężkich, na czerwonym mięsie i zasmażce. Wolę lekkie kremy warzywne, a najbardziej zmiksowaną zupkę jarzynową, wiem że nie wygląda ciekawie, ale jak smakuje, zwłaszcza z odrobiną jogurtu, oczywiście beztłuszczowego.

  4. Odpowiedz

    Hana

    Duża odwaga jeść same zupy, przecież to może całkowicie rozregulować żołądek i spowodować biegunkę. Organizm domaga się jakiegoś stałego pokarmu, więc może chociaż zagryzacie to chlebkiem?

  5. Odpowiedz

    martyna

    Hania, chlebkiem tak, ale tylko razowym. Mnie w tej diecie nie przerażają kłopoty z trawieniem, ale efekt jojo. Żywienie się dłuższy czas płynnym, lekkostrawnym jedzeniem może pomóc schudnąć, ale nie wiem czy jak wrócę do innego jedzenia to nie nadrobię szybko tego co zgubiłam.

  6. Odpowiedz

    Paweł_1993

    Właśnie o to chodzi żeby nie wracać do dawnej diety. Nikt długo nie wytrzyma na samych zupach, ale jak zgubi się wagę to trzeba je zastąpić też zdrowym jedzeniem, w którym zupy są tylko jedną z dietetycznych potraw.

  7. Odpowiedz

    kasiek_21

    Rewelacja, je się zupy i można schudnąć bez żadnych suplementów, tabletek czy innego paskudztwa. Jestem już po pierwszej fazie, 3 kg mniej, teraz zrobiłam sobie przerwę, ale nie mam żadnego efektu jojo. Nie jem tego co przedtem, wszystko co jest na tej liście wyrzuciłam z menu, dużo ćwiczę i zaraz zaczynam druga fazę, jak skończe to napiszę ile ważę.

  8. Odpowiedz

    Gosia

    Na zupach jestem już od kilku tygodni i co ciekawe nie brakuje mi przepisów. Początkowo miałam problem z gotowaniem, bo robiłam je na chudym mięsie z kurczaka i zajmowało to mnóstwo czasu. Ostatnio robię na bulionach, przeczytałam skład i nie ma tam nic szkodliwego, zero chemii. Dodaję do niego wszystko co mi smakuje, dowolne składniki i jem na przemian, raz zmiksowany krem, a raz całe gotowane warzywka.

  9. Odpowiedz

    Iras_Krakow

    Najmniej kłopotliwa i faktycznie najtańsza dieta jaką stosowałem. Wstawiam rano garnek zupy, gotuję na dwa dni i mam spokój. Zapał do schudnięcia jest, rezultaty jak na razie 4 kg w dół. Żona mówi że szybko mi się znudzi, ale na razie się trzymam, problemów z bieganiem do łazienki też nie miałem.

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.