Jak zmniejszyć apetyt, czyli wyprowadzamy w pole własną psychikę!

W większości przypadków, kiedy mamy do czynienia z nadwagą czy otyłością, przyczyną jest nadmierny apetyt. To on prowadzi do spożywania zbyt dużej, w stosunku do zapotrzebowania organizmu, ilości pokarmu, a w konsekwencji do gromadzenia się zapasów w postaci tkanki tłuszczowej. Dlatego jeśli mamy tego typu problem, warto dowiedzieć się, jak zmniejszyć apetyt, a tym samym osiągnąć pożądaną wagę ciała.

Apetyt a głód

Głód, czyli łaknienie, nie jest tym samym, co apetyt. Uczucie głodu ma podłoże czysto fizjologiczne i pojawia się wtedy, kiedy w organizmie zaczyna brakować składników odżywczych. Daje o sobie znać stopniowo, dość długo narasta, towarzyszą mu zaś objawy fizyczne w postaci burczenia w żołądku czy skurczów jelit. W późniejszej fazie występują bóle głowy, złe samopoczucie, drżenie rąk, osłabienie, a nawet omdlenie.

Dłuższe głodowanie może mieć fatalne, często nieodwracalne skutki – osłabienie odporności, zaburzenia gospodarki wodnej i elektrolitowej, co prowadzi do zakłóceń pracy serca, i generalne wyniszczenie organizmu. Może też spowodować rozwinięcie się licznych utajonych schorzeń.

Tymczasem apetyt, to nagła ochota na zjedzenie czegoś, zazwyczaj konkretnego, na przykład słodyczy. Powstanie apetytu, czyli chętki na jakiś posiłek, ma podłoże psychologiczne i może być spowodowane doraźnym impulsem, na przykład widokiem lub zapachem potrawy, rozmową o jedzeniu lub negatywną emocją. U wielu osób bowiem jedzenie jest silnie związane właśnie z emocjami i stanowi swego rodzaju rekompensatę za niekorzystne przeżycia i nastroje. O ile głodu nie wolno lekceważyć, o tyle nadmierny apetyt powinniśmy zdecydowanie poskramiać.

Jak zmniejszyć apetyt naturalnymi sposobami?

Podstawową sprawą jest zmiana dotychczasowych nawyków żywieniowych, w tym rodzaju spożywanych produktów. Należałoby przede wszystkim zrezygnować z żywności wysoko przetworzonej, na rzecz produktów surowych i o niskim stopniu przetworzenia. Pomagają one w utrzymaniu prawidłowego poziomu glukozy we krwi, dają więc dłużej uczucie sytości, są też z reguły mniej kaloryczne.

Bardzo ważną rolę odgrywa w tej kwestii obecność błonnika. Wprowadźmy do diety surowe, ewentualnie gotowane na parze warzywa i owoce, produkty pełnoziarniste, chude ryby i mięso, suszone owoce, siemię lniane, nasiona. Unikajmy produktów zawierających szkodliwe dodatki – konserwanty, słodziki, spulchniacze czy barwniki. Najlepiej zaś sporządzajmy posiłki sami, rezygnując z gotowych potraw i półproduktów.

Częstym problemem osób pragnących zrzucić nadmiar kilogramów jest ochota na coś słodkiego. Jak zmniejszyć apetyt na słodycze? Sięgnijmy po artykuły żywnościowe zawierające chrom, gdyż zazwyczaj to obniżony poziom tego pierwiastka skutkuje większym pragnieniem słodkości. Będą to: daktyle, gruszki, brokuły, żółtka jaj, wołowina. Z kolei niedobór cynku może powodować napady już nie tylko apetytu, ale i głodu. Żeby temu zapobiec, jedzmy: groch i fasolę, cebulę, czosnek i otręby.

W ograniczeniu apetytu istotne znaczenie ma także sposób jedzenia. Jedzmy częściej, ale mniej, a przede wszystkim regularnie, 4-5 mniejszych posiłków dziennie. Unikniemy wtedy nagłych wahnięć poziomu glukozy i ataków nieposkromionego apetytu. Nie zapominajmy o śniadaniu i o piciu dużej ilości wody oraz spożywaniu pokarmów zawierających jej duże stężenie – soczystych warzyw i owoców. Jeśli zaś nie możemy opanować chęci sięgnięcia po coś do jedzenia między posiłkami, zdecydujmy się na zdrowe, niskokaloryczne przekąski w rodzaju marchewek, rzodkiewek, pomidorków, selera czy zielonych koktajli.

Jak zahamować apetyt przy pomocy różnych sztuczek psychologicznych?

Ponieważ podjadanie ma w sobie pewne elementy uzależnienia, warto sięgnąć po sprawdzone w przypadkach innych nałogów mechanizmy:

  • Przeczekanie apetytu – nagła chęć na coś słodkiego, słonego, chrupiącego, najprawdopodobniej minie, jeśli jej natychmiast nie ulegniemy. Odwróćmy od niej uwagę, zajmując swoje myśli czymś innym, na przykład gierką komputerową, gazetą, uprzątnięciem biurka, czy nawet liczeniem w myślach od 100 w dół.
  • Unikanie sytuacji łączących się z jedzeniem. Zamiast spotkania ze znajomymi w restauracji, umówmy się na spacer. Oglądając telewizję, znajdźmy jakieś dodatkowe zajęcie dla rąk – robienie na drutach, rysowanie, manicure, origami, obieranie marchewek, które zjemy na przekąskę itp.
  • Pozbądźmy się z domu produktów, po które najczęściej sięgamy – słodyczy, chipsów, paluszków, kupmy w to miejsce suszone owoce, pestki dyni, ziarno słonecznika, orzechy.
  • Sami przygotowujmy posiłki (podczas gotowania psychicznie już się najadamy), dokładnie i z wyprzedzeniem je planując. Potrawy powinny być smaczne i estetyczne, ale nie obfite i przesadnie sycące.
  • Absolutnie nie stosujmy żadnych dokładek. Nakładamy na talerz taką porcję, żeby ją zjeść w całości, ale nie przejeść się. Jemy na małym talerzu, taki posiłek wydaje się większy, niż jest w rzeczywistości.
  • Jedzmy powoli, tego rodzaju spożywanie potraw pozwala na lepszą ocenę stanu nasycenia, ponadto jest korzystne dla procesu trawienia.
  • W skrajnej sytuacji jedzmy lewą ręką (oczywiście w przypadku leworęczności prawą). Nie jest to wygodne, ale umożliwia lepszą kontrolę nad ilością spożywanego posiłku.

Zioła i tabletki na zmniejszenie apetytu

W poskromieniu nadmiernego apetytu pomocne będą też niektóre zioła. Poleca się tutaj kruszynę, pokrzywę, kolendrę, liście malin. Sprzymierzeńcem będą również cykoria, mięta pieprzowa, wreszcie rozmaryn lekarski.

Apteki stacjonarne i internetowe oferują także różnego rodzaju tabletki na zmniejszenie apetytu. W ich skład wchodzą na ogół pektyny roślinne, na przykład ocet jabłkowy oraz ekstrakty z roślin znanych ze swoich właściwości tłumiących apetyt i stymulujących metabolizm, takich jak: gorzka pomarańcza, guarana, czarny pieprz, african mango i inne. Tabletki hamujące apetyt zawierają też z reguły chrom, pierwiastek odpowiedzialny za metabolizm glukozy, którego niedobór może zwiększać ochotę na słodycze.

Polecane produkty:

Piperinox – skuteczny bloker apetytu i zabójca tłuszczu w jednym

www.piperinox.pl

Probiox Plus – reduktor nadwagi zawierający substancje hamujące apetyt, substancje przyspieszające metabolizm oraz drogocenne probiotyki

www.probioxplus.pl

Zobacz też: Ranking spalaczy tłuszczu

Jak zmniejszyć apetyt, czyli wyprowadzamy w pole własną psychikę!
4.7 (94.29%) 7 głosów

11 komentarzy

  1. Odpowiedz

    Magdula

    Walczyłam z apetytem kilka lat więc wiem coś o tym. Na pewno wpływ na ciągłe podjadanie miała u mnie zła dieta i złe rozłożenie posiłków, ale największy problem to ja miałam z psychiką. Na wszelkie problemy dnia codziennego reagowałam sięganiem po jedzeniem. Dużo mi dały konsultacje z psychologiem, który właściwie uświadomił mi problem. A więc, laski, jeśli nęka was problem podjadania, dotrzyjcie najpierw do swoich wnętrz i zobaczcie, co tam w nich nie tak 🙂

  2. Odpowiedz

    Julianna

    To fakt, podjadanie często ma podłoże w psyche, ale nie zawsze. U mnie związane było z hormonami. Kuracja hormonalna praktycznie wyeliminowała ten problem.

  3. Odpowiedz

    Jarzębina

    U mnie niestety i to i to jest przyczyną. Gospodarka hormonalna rozregulowana, niedoczynność tarczycy, wzmożony apetyt, tycie, niezadowolenie z siebie, depresja z powodu tycia i jedzenie jako chwilowy lek, ukojenie zmartwień. Zamknięte kółko. Jak je przerwać?

  4. Odpowiedz

    Kama33

    @jarzębina spróbuj wybrać się do do dobrego endokrynologa, dietetyka, być może też wizyta u terapeuty byłaby dla ciebie pomocna? Bierzesz jakieś leki na niedoczynność? Najgorzej to zamykać się przed światem z własnym problemem i nic nie robić, żeby było lepiej. Ja także miałam problemy z tarczycą i niemałą nadwagę. Pomogła mi kuracja farmakologiczna i zmiana diety.

  5. Odpowiedz

    Jarzębina

    Brałam leki na niedoczynność tarczycy, ale nie pomagały. Masz rację, powinnam wybrać się do innego lekarza, z poprzedniego endokrynologa nie byłam zadowolona i przestałam chodzić. Spróbuję coś zadziałać bo fakt, ostatnio nie robię nic w kierunku polepszenia stanu zdrowia.

  6. Odpowiedz

    Szaraczek

    Wszystkie podane w artykule sposoby są bardzo interesujące, ale ja za żadne skarby nie mogę się przemóc żeby wprowadzić je w życie. U mnie jedzenie przybiera formę uzależnienia z wszystkimi mechanizmami, którymi rządzi się każdy nałóg.

  7. Odpowiedz

    Filipinka

    Szaraczek, uzależnienia leczy się pod okiem terapeuty. Myślałaś o terapii?

  8. Odpowiedz

    wiśnia

    Przerabiałam ten problem ale na szczęście z tego wyszłam 😀 Plusów co niemiara – waga 30 kg w dół i jakość życia bez porównania lepsza!!! Najważniejsze w rzucaniu nałogu nadmiernego jedzenia to mieć silną wolę, naprawdę tego CHCIEĆ i trzymać się wyznaczonej diety choćby nie wiem co. Taka musztra stworzona przez siebie dla siebie. Zmiana życia, która zaczyna się od wywalenia do śmieci zawartości szafek i lodówki i wprowadzenia nowych pokarmów. Ja tak właśnie zrobiłam. Potem kupiłam tylko też dozwolone produkty i zaczęłam się odżywiać według zasad zdrowej diety odchudzającej. W trudnych chwilach sięgałam tylko po dozwolone przekąski, starałam się zająć głowę i ręce czym innym, brałam suple ograniczające apetyt.

  9. Odpowiedz

    Peppa

    Dziewczyny, proponuję napisać top 5 produktów pomocnych w zahamowaniu apetytu czyli czym się ratujecie, gdy nadchodzi przemożna chęć jedzenia. U mnie są to: 1. migdały, 2. płatki orkiszowe ekspandowane wymieszane z jogurtem (lub bez), 3. ostre papryczki marynowane, 4. mieszanka złożona z rodzynek, pestek dyni, słonecznika i orzechów, 5. suszone jabłka.

  10. Odpowiedz

    galaktyka

    Ooo, Peppa, dobry pomysł mi poddałaś – własnoręcznie przygotowana mieszanka studencka 🙂 Moje produkty na ataki głodu to: 1) plasterki marchewki z hummusem 2) płatki ryżowe z cynamonem 3) granola 4) błyskawiczne sałatki z warzyw jakie akurat mam 5) pomidory

  11. Odpowiedz

    Daria89

    Mój bezwzględny nr 1 ostatnio to kolorowe koreczki z warzywami. Nr 2 to sałatki i surówki. Zanim zdążę je zrobić popodjadam trochę przy przygotowywaniu, a potem jakoś tak napad głodu rozchodzi się po kościach 🙂

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.