Jak przyspieszyć metabolizm? Kilka prostych wskazówek

Wiele ostatnio słyszymy o dobrym lub złym metabolizmie oraz o jego podkręcaniu w kontekście odchudzania. Czym właściwie jest to zjawisko? Czy można na nie wpłynąć i jak sprawić, by stało się naszym sprzymierzeńcem w walce o szczupłą sylwetkę? Dowiedz się, jak przyspieszyć metabolizm w kilku krokach.

Czym jest metabolizm i od czego zależy stopień jego intensywności?

Metabolizm, czyli przemiana materii, to całość reakcji biochemicznych i przemian energii z nimi związanych zachodzących w żywych organizmach. Dzięki tym procesom możliwy jest wzrost, rozmnażanie, reakcja na bodźce. Termin stał się popularny w kontekście przyswajania przez organizm kalorii i związanego z tym zjawiska tycia bądź chudnięcia. W świetle badań naukowych nie ulega wątpliwości, że bardziej intensywna przemiana materii oznacza szybsze spalanie kalorii i w związku z tym redukcję masy ciała i na odwrót, wolniejsza wiąże się z odkładaniem się tkanki tłuszczowej i przybieraniem na wadze.

Tempo metabolizmu jest indywidualne dla każdego człowieka i zależy od kilku czynników – wieku, płci, ciężaru ciała, stanu zdrowia. W dużym stopniu zależy także od uwarunkowań genetycznych, ale można na szybkość przemiany materii wpływać wprowadzając pewną metamorfozę trybu życia, diety, aktywności fizycznej.

O ile niewłaściwy tryb życia może uczynić metabolizm wolniejszym i sprawić, że będziemy przybierać na wadze, o tyle odpowiedni tryb życia potrafi go przyspieszyć i spowodować systematyczne chudnięcie.

Jak przyspieszyć przemianę materii?

Jak już wspomniano, mimo uwarunkowań, na które nie mamy wpływu, można jednak regulować tempo metabolizmu wprowadzając pewne długofalowe zmiany. Jest sprawą oczywistą, że jeśli chcemy przyspieszyć i usprawnić przemianę materii, musimy przede wszystkim zacząć od naszej diety.

Jak przyspieszyć metabolizm: warunek pierwszy – zmiana diety i sposobu jedzenia

1. Powinniśmy się przestawić na lekką dietę o nieco (niezbyt wiele) obniżonej kaloryczności. W jadłospisie powinny przeważać: chudy nabiał, chude mięso i ryby, warzywa, owoce. Muszą się znaleźć także węglowodany złożone, czyli produkty pełnoziarniste, otręby, płatki zbożowe, pestki i nasiona, zdrowe tłuszcze w postaci oleju roślinnego czy oliwy.

Należy zdecydowanie ograniczyć ilość spożywanego cukru i najlepiej w ogóle wyeliminować słodycze. Cukier wywołuje uczucie głodu, powoduje gwałtowny wzrost, a następnie spadek poziomu glukozy we krwi, czego skutkiem jest poczucie zmęczenia w środku dnia, zwiększa też skłonność organizmu do gromadzenia tłuszczu. W celu przyspieszenia przemiany materii dodajemy do potraw przyprawy, takie jak: pieprz, imbir, cynamon, chilli, które ułatwiają trawienie i intensyfikują metabolizm.

2. Dla funkcjonowania organizmu ogromne znaczenie ma nie tylko to, co i ile jemy, ale także, jak jemy. Powinno się spożywać częściej mniejsze posiłki, to jest 4 – 5 razy w ciągu dnia, w odstępie około 3 godzin, nie najadając się przesadnie, ale jedząc tyle, aby nie czuć głodu.

Najgorsze dla naszej sylwetki jest jedzenie nieregularne, ponieważ organizm nie wie, kiedy może spodziewać się następnej dawki i zaczyna gromadzić zapasy, a proces metabolizmu ulega znacznemu spowolnieniu. W żadnym razie nie głodujemy, wbrew pozorom głodówka nie sprzyja chudnięciu, gdyż niedostateczna ilość i marna jakość dostarczanych substancji odżywczych także powoduje, że organizm przestawia się na tryb oszczędzania i magazynowania tłuszczu.

3. Obowiązkowo jemy porządne śniadanie. Warto w tym miejscu przypomnieć stare porzekadło – śniadanie jedz jak król, kolację jak żebrak. Śniadanie to zdecydowanie najważniejszy posiłek dnia. Po nocnej  przerwie w dostawie energii, pierwszy posiłek musi zawierać wszystkie konieczne składniki odżywcze, aby organizm mógł właściwie funkcjonować przez cały dzień. Jeśli ich nie dostarczymy w ciągu 1–2 godzin od wstania z łóżka, spowolnimy przemianę materii i przez cały dzień będzie nam dokuczało uczucie głodu. W śniadaniowym menu powinny się znaleźć produkty bogate w węglowodany złożone oraz warzywa i owoce. Zawarty w nich błonnik powoduje uczucie sytości i ułatwia trawienie.

4. Istotne znaczenie ma również ilość i rodzaj wypijanych płynów. W procesie przemiany materii bardzo ważną rolę odgrywa woda. Powinno się wypijać małymi porcjami około 2 litrów wody mineralnej w ciągu dnia. Szklanka wody wypita na czczo oczyści przewód pokarmowy i usprawni trawienie. Warto także pamiętać o sokach warzywnych (bez cukru) i zielonej herbacie.

Czytaj również o diecie zupowej

Jak przyspieszyć metabolizm: warunek drugi – więcej ruchu!

Zależność jest oczywistaim większa aktywność fizyczna, tym lepszy metabolizm i piękniejsze ciało. Pożądany jest każdy rodzaj ruchu, szczególnie wtedy, kiedy prowadzimy siedzący tryb życia. To nie muszą być forsowne maratony czy treningi na siłowni, wystarczy aktywny wypoczynek, szybki spacer, marsz z kijkami, jazda na rowerze, basen.

Oczywiście jeśli zależy nam na zrzuceniu większej ilości kilogramów, wprowadźmy bardziej forsowny trening jako stały element dnia. Tak czy owak, ważna jest codzienna aktywność, a ćwiczenia poranne to znakomity sposób na rozkręcenie metabolizmu na cały dzień.

Jak przyspieszyć metabolizm: warunek trzeci – stosowanie suplementów diety

Wiadomą jest rzeczą, że działanie kompleksowe, na kilku płaszczyznach, zwiększa szansę powodzenia w każdej dziedzinie. Podobnie i w tym przypadku – suplementacja preparatami mającymi w składzie skoncentrowane wyciągi z roślin przyspieszających metabolizm, wzmocni nasze wysiłki i pomoże osiągnąć sukces. Na rynku mamy obecnie cały szereg niezłych suplementów wspomagających odchudzanie. Spośród nich naszym zdaniem na wyróżnienie i polecenie zasługują między innymi:

Silvets – znakomicie skomponowany preparat, w skład którego wchodzi 6 naturalnych substancji o uznanym działaniu wspierającym proces odchudzania. Są to: jagody Acai, guarana, zielona herbata, pieprz cayenne, bioperina i L-karnityna. Silvets zmniejsza uczucie łaknienia, podkręca metabolizm, ułatwia spalanie kalorii i dodaje energii.

Garcinia Cambogia Actives – obok innych znanych ze skuteczności substancji zawiera kwas hydroksycytrynowy (HCA), spalający tłuszcz oraz ograniczający łaknienie. Garcynia kambodżańska jest jednym z największych sprzymierzeńców w walce o smukłą sylwetkę.

Fast Burn Extreme, dedykowany przede wszystkim sportowcom i generalnie osobom systematycznie uprawiającym aktywność fizyczną, to skuteczny wieloskładnikowy spalacz tłuszczu efektywnie wspomagający ich metabolizm oraz stymulujący redukcję tkanki tłuszczowej.

Jak przyspieszyć metabolizm? Kilka prostych wskazówek
4.4 (88.57%) 7 głosów

7 komentarzy

  1. Odpowiedz

    Juliette

    Zgadzam się z artykułem, samą dietą można super nakręcić metabolizm. Widzę po sobie zresztą, odkąd zmieniłam rozkład posiłków i ich zawartość. Do niedawna ciągle się dziwiłam dlaczego tyję, skoro wcale nie jem non stop tak jak niektóre moje znajome, które ciągle coś podgryzają i popijają coca-colę. Jadłam w sumie dwa razy w ciągu dnia, śniadania zero, tylko kawa i jakieś w biegu zjedzone ciastko, potem spory, pożywny obiad i wieczorem jakąś kolację. I tu był błąd. Teraz jem aż 5-6 posiłków dziennie, w tym w przewadze warzywa, owoce, jogurty, twarożki i ryby i chudne. A moje koleżanki nie mogą wyjść z podziwu, że ciągle coś tam przegryzam a chudnę. Ale ja przegryzam marchewki z dipem jogurtowym, a nie chipsy haha 😀

  2. Odpowiedz

    kolczatka

    Fakt – dieta, dieta, jeszcze raz dieta. Ja też się przekonałam na własnej skórze. Nigdy nie przepadałam za jedzeniem dużych śniadań, a tu każdy trąbi, że trzeba zjeść pełnowartościowe duże śniadanie, żeby rozkręcić ten metabolizm. No dobra trzeba spróbować. Zaczelam codziennie robić sobie owsianki i jaglanki na śniadania na jogurcie lub mleku i z różnymi owocami. na drugie śniadanie jakieś kanapki razowe. I rzeczywiście zaczęło to dawać efekty. szybciej gubiłam nadwage, a do tego przestał mnie męczyć duży apetyt po południu i pod wieczór, który powodował że zjadałam nadprogramowe kalorie.

  3. Odpowiedz

    Galaxy

    Ten system jedzenia co 3 godziny naprawdę działa. Tylko że trzeba dobrze dobrać jadłospis. Miałam koleżankę, która co prawda jadła co 3 godziny, ale jej menu miało mnóstwo błędów, dlatego jej metabolizm wcale nie przyspieszył i w związku z tym nie chudła. Jadła między innymi białe pieczywo, bo razowego nie lubiła, jakieś desery i jogurty pitne owocowe – niby light, ale w sumie zawierały mnóstwo cukrów, bo jogurty naturalne jej nie pasowały – bez smaku. Do tego gotowe obiady, bo sama nie ma czasu robić. Warzyw nie za dużo, bo nie przepada… Owoce też takie jakieś nie halo – grejpfruty za gorzkie, jabłka za cierpkie. Przypraw też nie używała, bo nie lubi pikantnego i mocno przyprawionego itd. itp… 😉

  4. Odpowiedz

    Renia

    Galaxy to co napisałaś dotyczy wielu ludzi. Też obserwuję takie próby odchudzania z ciągłym przemycaniem czegoś nie do końca dietetycznego wśród znajomych. Ja przyznam też swojego czasu traktowałam diete wybiórczo i dziwiłam się, dlaczego mi ciałka nie ubywa hehe Wydawało mi się np. że jak posmaruje sobie raz kanapke majonezem to nic takiego, jak raz zjem tłustą kiełbaskę, to nic takiego… tylko tych „razów” wcale nie było mało… I tak ziarnko do ziarnka… wszędzie ukryte jest mnóstwo zbędnych kalorii więc trzeba uważać.

  5. Odpowiedz

    Fiołek

    ja też tak miałam – samooszukiwanie się, że niby robię diete. Jadłam z połowę tego, czego nie powinnam ruszać w czasie odchudzania. Co prawda nie w dużych ilościach, ale jednak. Waga oczywiście stała w miejscu.

  6. Odpowiedz

    Sisi

    Niestety należę do osób, które mają powolny metabolizm i muszę go sama „napędzać”. Choćby lekkie zaniedbania dietetyczne powodują, że zaczynam tyć. Tak więc co dzień rano piję sok z cytrusów albo wode z sokiem z cytryny – dużo to daje moim zdaniem. W ciągu dnia jakieś koktajle z blendera albo jogurty naturalne z siemieniem lnianym i rodzynkami albo owsiankę z suszonymi śliwkami, maślankę z rozgniecionymi truskawkami, sok pomidorowy z pieprzem cayenne – takie różne kombinacje. Proste a dużo dają.

  7. Odpowiedz

    Rita

    Polecam trening interwałowy – bardzo dobrze stymuluje metabolizm.

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.