Imbir – na odchudzanie i nie tylko. Poznaj moc naturalnego leku!

Imbir kojarzymy z reguły z kuchnią indyjską, ale nie ma pewności co do jego pierwotnego pochodzenia. W stanie dzikim rośnie w Azji, ale znany jest też w Australii, na wyspach Pacyfiku, w Afryce i Ameryce Południowej. Do Europy trafił dzięki perskiemu lekarzowi i uczonemu, Awicennie, żyjącemu na przełomie X i XI wieku, który opisał jego zdrowotne właściwości. Korzeń imbiru jest dzisiaj nie tylko przyprawą charakterystyczną dla kuchni dalekowschodnich, ale także rośliną cenioną ze względu na swoje przymioty odchudzające i lecznicze.

Imbir – właściwości smakowe i zdrowotne

Roślina, którą znamy jako imbir, ma liczne odmiany. W Europie wykorzystujemy najczęściej tzw. imbir lekarski, którego korzeń jest nie tylko smaczną przyprawą używaną do zup, mięs, sałatek czy deserów, ale wykazuje także szereg cech prozdrowotnych czy wręcz leczniczych. Dzieje się tak za sprawą unikalnej zawartości korzenia tej rośliny, mianowicie białka, tłuszczu, błonnika, wapnia, żelaza, magnezu, zingiberolu i związków fenolowych.

Do potwierdzonych badaniami właściwości korzystnych dla zdrowia zaliczyć należy między innymi:

  • działanie rozgrzewające i przeciwbólowe;
  • zwalczanie infekcji wirusowych, bakteryjnych, grzybiczych i hamowanie stanów zapalnych;
  • pobudzanie krążenia krwi;
  • działanie przeciwzakrzepowe;
  • zmniejszanie ryzyka zmian nowotworowych;
  • opóźnianie procesu starzenia;
  • pomoc w odchudzaniu i zwalczaniu cellulitu;
  • działanie detoksykacyjne;
  • wspomaganie trawienia, ochrona wątroby i żołądka;
  • obniżanie poziomu cholesterolu;
  • pomoc w zwalczaniu zgagi oraz nudności;
  • poprawa wydajności umysłowej;
  • działanie rozkurczające.

Imbir – zastosowanie w celach zdrowotnych

Ponieważ korzeń imbiru zawiera szereg substancji o działaniu przeciwwirusowym, przeciwbakteryjnym i przeciwzapalnym, znakomicie leczy przeziębienia i drobne infekcje. Nie tylko rozgrzewa, ale i potęguje wydzielanie śluzu, dzięki czemu stanowi istotną pomoc w leczeniu dolegliwości układu oddechowego.

Herbaty i napary z imbiru stosowane były w tego rodzaju schorzeniach od dawien dawna. Spożywanie imbiru jest także zalecane w przypadku bólu stawów i artretyzmu, a jego skuteczność potwierdza fakt, że jest składnikiem wielu maści rozgrzewających. Dobre efekty daje również przykładanie na bolące stawy lub mięśnie bezpośrednio surowego, startego korzenia. Taki okład lub kąpiel z dodatkiem startego bądź sproszkowanego imbiru, przyniesie ulgę także w migrenie lub dla zmęczonych mięśni i nóg.

Z kolei znajdujący się w imbirze olejek eteryczny pobudza wydzielanie soków żołądkowych, ułatwiając w ten sposób trawienie i niwelując dolegliwości w postaci wzdęć, zaparć czy zgagi. Dodawanie sproszkowanego korzenia bądź świeżych kawałków do potraw ma zatem nie tylko walory smakowe, ale i zdrowotne. Z uwagi na działanie rozkurczające, pomaga kobietom w czasie menstruacji. Warto również wspomnieć, że imbirowi przypisuje się cechy afrodyzjaku, dlatego polecany jest osobom chcącym poprawić swoje libido.

Imbir – jak jeść i w jakich potrawach można go uwzględnić?

Do niedawna większości z nas imbir kojarzył się co najwyżej z herbatą czy napojem z udziałem miodu podawanym w przypadku przeziębienia, ewentualnie z grzanym piwem czy winem z dodatkiem tej przyprawy.

Tymczasem możliwości wykorzystania tej cennej rośliny są o wiele szersze. W zależności od tego, czy kupimy go w postaci proszku, w formie marynowanej, kandyzowanej czy świeżego korzenia, można go wykorzystać na najróżniejsze sposoby.

Imbir mielony to kapitalny dodatek do zup, sosów, ciast i pieczonych owoców. Kandyzowany, z uwagi na ostrość pokrojony na mniejsze plasterki, można traktować jako drobną przekąskę, ewentualnie jako lek na ból gardła (w tym przypadku lepszy będzie jednak surowy).

Ogromne pole do popisu stwarza imbir w postaci surowej. Dodany do mięsa czy owoców morza, nie tylko urozmaici i wzbogaci smak potrawy, ale i uczyni ją bardziej rozgrzewającą, co spowoduje szybsze spalenie kalorii. Świeży imbir pasuje do herbaty, wtedy będzie pełnił funkcję rozgrzewającą, jak również do różnych owoców i warzyw, dzięki którym powstanie smaczny i zdrowy koktajl.

Wystarczy wrzucić do blendera ananasa, kiwi czy banana lub też jarmuż, zielone ogórki albo szpinak, dodać dwa plasterki surowego imbiru, parę kostek lodu, sok z cytryny i połączyć wszystko w jednolitą masę. Smacznego!

Imbir na odchudzanie

Ta roślina, oprócz szeregu cennych właściwości zdrowotnych, jest też sprzymierzeńcem w walce ze zbędnymi kilogramami. Obecne w kłączu substancje, mianowicie zingiberol oraz związki fenolowe: gingerol, zinferon i shogaol, odpowiadające za ostry, palący smak, to termogeniki stymulujące spalanie zapasów tłuszczu. Dzięki temu cały proces przemiany materii ulega przyspieszeniu, co stanowi wybitną pomoc w odchudzaniu. Ponadto imbir, zarówno świeży, jak i sproszkowany, pobudza wydzielanie soków trawiennych, co dodatkowo wzmacnia metabolizm i działa rozkurczowo na mięśnie gładkie przewodu pokarmowego ułatwiając wypróżnianie.

Wreszcie substancje znajdujące się w imbirze stabilizują poziom leptyny, czyli hormonu odpowiadającego za uczucie sytości oraz poprawiają krążenie krwi ułatwiając jednocześnie oczyszczanie organizmu z toksyn.

Czytaj także: Nasiona chia na odchudzanie

9 komentarzy

  1. Odpowiedz

    Benita

    Uwielbiam smak imbiru. Bardzo go cenię za jego wyjątkową nutę pikanterii, taką inną niż wszystkie 🙂 często pakuję imbir do różnych potraw, aż domownicy się uskarżają, że znowu przeważa w daniu TEN smak. Muszę przestać katować rodzinę imbirem bo mnie wyklną 😀

  2. Odpowiedz

    migdałowa

    Imbir na odchudzanie? Dobrze wiedzieć. Ostatnio coraz więcej sięgam po wszelkie naturalne wspomagacze odchudzania i muszę powiedzieć, że przy odpowiednim wkomponowaniu w dietę naprawdę robią swoje. Ostatnio np. zgubiłam 2,5 kg w miesiąc. Może to nie jest zawrotna liczba, ale ja i tak się ciesze. Mam złe doświadczenia z pewnym lekiem na odchudzanie już wycofanym zresztą i dlatego unikam tabletek. Ktoś wie gdzie można kupić świeży imbir?

  3. Odpowiedz

    Gabryśka

    @Migdałowa świeży imbir kupisz w marketach. Normalnie jest na stoiskach z warzywami i owocami. Jak nie w jedym to w innym na pewno będzie.

  4. Odpowiedz

    Annette

    Imbir jest niesamowity. Herbata z imbirem to od lat używany przeze mnie sposób na przeziębienia. Ma niesamowite właściwości rozgrzewające. Całkiem przez przypadek zauważyłam też, że takie herbatki z imbirem pomagają na moje dolegliwości stawowe 🙂

  5. Odpowiedz

    NinaNinka

    Pamiętam, że imbir często się pojawiał w różnych „magicznych miksturach” w zeszycie prowadzonym przez moją babcię. To był taki zbiór naturalnych receptur na różne dolegliwości. Rzeczywiście imbir to magiczna roślinka, można wyciągnąć z niej bardzo wiele, gorzej, jak ktoś nie lubi jego smaku 😉 No ale w końcu nie zawsze dla smaku ma być dodawany, ale jako lekarstwo. Jeśli chodzi o mnie to bardzo często przyrządzam napoje z imbirem i koktajle z imbirem – w celu pobudzenia metabolizmu, ale i dla smaku. Napój z imbirem to najprostsza rzecz na świecie: w dzbanku mieszam wodę niegazowaną mineralną ze startym imbirem, sokiem z cytryn i listkami mięty. I do lodówki. Wypijam rano jedną szklankę i wciągu dnia też popijam. Jeśli ktoś ma kłopoty z trawieniem czy powolną przemianą materii to niech spróbuje! A co do koktajli z blendera to polecam taki zestaw składników: pomarańcza, kiwi, banan, ogórek, natka pietruszki, starty imbir.

  6. Odpowiedz

    Fantazja33

    Muszę wypróbować twoje smoothie, brzmi zachęcająco. Ja z imbirem robie inny koktajl, mianowicie jabłka i marchewki przepuszczam przez sokowirówkę, do tego dosypuję trochę nasion chia albo siemienia lnianego i dodaję starty świeży lub mielony imbir. Można się nieźle zasycić takim koktajlem, a kalorii ma mało 😀

  7. Odpowiedz

    Amberr

    Dziewczyny imbir odchudza naprawdę. Od mniej więcej 2 miesięcy piję wodę z imbirem i cytryną. Normalnie do butelki z mineralną niegazowaną wsypuję starty imbir, dodaję sok z cytryny i czasem tez dołożę troche mielonego cayenne. I taką wode popijam w ciągu całego dnia. Schudłam już 5 kg. Nie mam do tego specjalnie żadnej diety, ale w sumie małe posiłki jem, pieczywo ograniczylam, słodyczy i tłustych rzeczy nie jem wcale, za to dużo warzyw i owoców, jogurtów, serków.

  8. Odpowiedz

    Emila

    Co wy na to, żeby połączyć grejpfruty z imbirem i ze sproszkowaną chlorellą? Wszystkie trzy mają genialne właściwości detoksykujące i pomagają rozruszać metabolizm. Chyba od jutra spróbuję taki zestaw!

  9. Odpowiedz

    Sara258

    Emila myślę, że to może być petarda!!! też sobie zaserwuję taki zestaw i jazda na siłownię 🙂 🙂

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.