Grejpfrut – na odchudzanie i na zdrowie. Poznaj moc rajskiego owocu!

Choć z uwagi na specyficzny, cierpki smak, nie cieszy się może tak wielką popularnością jak inne cytrusy, to jednak grejpfrut ma swoje stałe grono miłośników, którzy doceniają jego walory odżywcze oraz zdają sobie sprawę z cennych właściwości zdrowotnych tego owocu. Przypisuje się mu bowiem ogromną moc zapobiegania wielu chorobom, zaś grejpfrut na odchudzanie ma, zdaje się, wśród owoców niewielką konkurencję!

Grejpfrut – właściwości i działanie

Uprawiany w strefie podzwrotnikowej, ale dostępny w Polsce przez cały rok, występuje w trzech odmianach: najbardziej wartościowej, bo zawierającej najwięcej służących zdrowiu substancji odmianie czerwonej, bardziej kwaśnej żółtej oraz słodszej, ale nieco mniej soczystej, odmianie zielonej. Nie dziwi łacińska nazwa grejpfruta – Citrus paradisi, co oznacza rajski owoc, gdyż w pełni na takie miano zasługuje. Składa się co prawda w 90% z wody, ale znajdziemy tu również bogactwo dobroczynnych substancji: witaminy A, C, B, E i PP, kwas foliowy, wapń, potas, magnez, żelazo, mangan, cynk i fosfor, flawonoidy i pektyny.

Dzięki obecności witaminy C oraz beta-karotenu, grejpfruty wydatnie wspierają odporność organizmu. Wzmacniając i uszczelniając ścianki naczyń krwionośnych oraz usuwając złogi, wspomagają układ krążenia, zapobiegając miażdżycy, zawałom i udarom. Substancje aktywne zawarte w tych cytrusach mają zdolność obniżania poziomu złego cholesterolu i glukozy, zwiększają ponadto produkcję moczu, co korzystnie wpływa na funkcjonowanie nerek i układu moczowego.

Grejpfrut ma nie tylko silne właściwości antybakteryjne i antywirusowe, ale także, za sprawą licznych antyoksydantów, antynowotworowe. Jednocześnie przeciwutleniacze spowalniają procesy starzenia, co nie pozostaje bez wpływu na urodę.

Wreszcie spożywanie grejpfrutów korzystnie oddziałuje na pracę jelit, oczyszcza i regeneruje wątrobę, zwiększa wydzielanie żółci, przyspiesza przemianę materii i detoksykację organizmu, ma wpływ na rozpad komórek tłuszczowych. Zaś olejek eteryczny z grejpfruta łagodzi bóle głowy i objawy PMS, stres, stany lękowe i bezsenność.

Grejpfrut na odchudzanie

Od dawna znany jest korzystny wpływ grejpfrutów na spadek masy ciała, dlatego też te owoce są ważnym składnikiem wielu diet odchudzających. Spożywany w postaci surowej grejpfrut jest także istotnym elementem zdrowej, dobrze zbilansowanej diety, ponieważ obfituje w witaminy, błonnik pokarmowy i minerały.

Jeśli chodzi o pomoc w odchudzaniu, podstawowym atutem tego cytrusa jest jego niska kaloryczność, w 100 g zawiera bowiem tylko 36 kcal. Mimo to jest bardzo sycący za sprawą błonnika pokarmowego, który pęczniejąc w żołądku znacznie ogranicza apetyt. Grejpfrut ma też korzystny wpływ na poziom cukru i cholesterolu we krwi, co również ma duże znaczenie dla utrzymania szczupłej sylwetki.

Citrus paradisi usprawnia i przyspiesza procesy metaboliczne, ułatwia spalanie zalegającego tłuszczu i zapobiega jego odkładaniu, wreszcie wspomaga oczyszczanie organizmu z toksyn, co w przypadku odchudzania ma niebagatelne znaczenie. Zjadanie do każdego posiłku połowy owocu nie tylko znacząco ograniczy ilość przyjmowanych kalorii, ale także przyspieszy metabolizm i w rezultacie w dłuższej perspektywie pomoże w walce ze zbędnymi kilogramami, nawet bez uciekania się do bardziej rygorystycznej diety. Grejpfrut na odchudzanie może zatem stanowić połączenie przyjemnego z pożytecznym.

Czytaj też: Dieta oczyszczająca

Należy jednak pamiętać, że i w tym przypadku istnieją pewne ograniczenia. Znajdujące się w grejpfrutach substancje aktywne mogą wchodzić w interakcje z niektórymi lekami powodując groźne dla zdrowia a nawet życia skutki. Chodzi przede wszystkim o leki na nadciśnienie, serce, cholesterol, ale generalnie żadnych lekarstw nie wolno popijać sokiem grejpfrutowym.

Dieta grejpfrutowa – zasady i warianty

Dieta odchudzająca oparta na spożywaniu niemal wyłącznie tych cytrusów, z ewentualną zamianą na sok z grejpfruta, cieszyła się ogromną popularnością w Stanach Zjednoczonych, przede wszystkim w środowisku Hollywoodu, w latach 30-tych XX wieku, by powrócić do łask w latach 70-tych. Pozwalała ponoć pozbyć się 5 kg w ciągu dwóch tygodni. Była jednak kontestowana przez lekarzy, ponieważ powodowała znaczne niedobory odżywcze.

Na początku obecnego stulecia potwierdzono korzystny wpływ grejpfrutów na odchudzanie, ale współczesna wersja diety dopuszcza także udział innych produktów – chudego mięsa i nabiału, jajek, pełnoziarnistych przetworów zbożowych i przede wszystkim innych warzyw oraz owoców o niskiej zawartości cukru. Ta odmiana pozwala skutecznie schudnąć bez ryzyka wyniszczenia organizmu.

Dieta grejpfrutowa wymaga natomiast całkowitej rezygnacji ze smażonych potraw, czerwonego mięsa, białego pieczywa, masła, tłustego nabiału, słodyczy, przetworzonej żywności oraz soli. Dieta zakłada systematyczne, codzienne spożywanie świeżych grejpfrutów lub wyciśniętego z nich soku, na zakończenie każdego z pięciu posiłków, w ilości ogólnej 2-3 owoce lub 2-3 szklanki soku dziennie.

Przykładowe menu diety grejpfrutowej składające się z 5 posiłków:

  • śniadanie – chleb razowy z chudą szynką, czarna kawa lub herbata bez cukru, połowa grejpfruta
  • drugie śniadanie – jogurt naturalny, jabłko, sok z grejpfruta
  • obiad – pieczona ryba, brązowy ryż, sałatka z pomidorów i papryki, połówka grejpfruta
  • podwieczorek – sałatka z grejpfruta i awokado, herbata ziołowa
  • kolacja – grejpfrut z kaszą jaglaną i bakaliami, sok z marchwi

Dobrze zrównoważone posiłki powinno się spożywać regularnie, w odstępach co 3-4 godziny, poszczególne potrawy zjadać powoli, wszystko po to, aby mimo niskiej kaloryczności diety, zapewnić uczucie sytości przez cały dzień. Między posiłkami dopuszczalne jest wyłącznie picie wody lub naparów z ziół. Kuracja nie może trwać dłużej niż dwa tygodnie, ewentualnie można ją po dwóch miesiącach powtórzyć. Odchudzaniu przy pomocy diety grejpfrutowej, podobnie jak przy innych kuracjach odchudzających, powinna towarzyszyć aktywność fizyczna, która, obok zdrowego odżywiania, jest absolutnie niezbędnym warunkiem zachowania smukłej sylwetki.

Najprostszym sposobem skorzystania z właściwości cytrusa jest wyciśnięcie z niego soku lub zjedzenie w postaci surowej. Jest to jednak taki owoc, który znakomicie sprawdza się też jako dodatek do wielu potraw – owocowych sałatek, ale także sałatki z kurczakiem, łososiem czy warzywami, wreszcie jako składnik apetycznych i zdrowych koktajli. Oczywiście najlepiej spożywać go w stanie surowym i jak najmniej ingerować w jego strukturę, ponieważ każda obróbka, czy to termiczna, czy mechaniczna, pozbawia go wielu cennych składników odżywczych.

Grejpfrut – przepisy dietetyczne

Sałatka z grejpfrutem i awokado

Składniki:

  • grejpfrut
  • połówka awokado
  • garść rukoli
  • łyżka orzeszków pinii lub pestek słonecznika
  • oliwa z oliwek
  • sok z cytryny

Wykonanie:

Grejpfruta obrać i podzielić na cząstki, awokado obrać i pokroić, połączyć z rukolą i orzeszkami. Zrobić dressing z oliwy i soku z cytryny, polać sałatkę, wymieszać. Można dodać innych owoców, na przykład pestek granatu.

Sałatka z buraków i szpinaku z grejpfrutem

Składniki:

  • 2 ugotowane buraki
  • szklanka świeżego szpinaku
  • pół grejpfruta
  • łyżka octu balsamicznego
  • odrobina oliwy
  • nasiona

Wykonanie:

Buraki zetrzeć na tarce o grubych oczkach, wymieszać z octem. Grejpfrut oczyścić z błonek, pokroić na kawałki, dodać do buraków, dodać szpinak oliwę, sól i pieprz do smaku, wymieszać. Posypać nasionami sezamu lub pestkami dyni.

Sałatka z grejpfruta i selera

Składniki:

  • nieduży seler korzeniowy
  • połówka czerwonego grejpfruta
  • świeży tymianek
  • sok z cytryny

Wykonanie:

Seler ugotować ze szczyptą soli, ostudzić, pokroić w drobną kostkę. Grejpfrut obrać ze skóry i błonek, podzielić na małe kawałki. Dodać sok z cytryny, sól i pieprz do smaku, całość wymieszać, na wierzchu ułożyć listki tymianku.

Sałatka z łososia z grejpfrutem

Składniki:

  • kilka plasterków wędzonego łososia
  • żółty i czerwony grejpfrut
  • parę łyżek oliwy z oliwek
  • sok z cytryny
  • łyżeczka cukru trzcinowego
  • świeże gałązki kolendry

Wykonanie:

Grejpfruty obrać i podzielić na cząstki. Sok powstały w wyniku dzielenia połączyć z sokiem z cytryny, dodać cukier i gotować kilka minut na małym ogniu do powstania syropu. Wymieszać go z oliwą. Łososia pokroić na paski, ułożyć w salaterce, dodać grejpfruty, zalać sosem, udekorować kolendrą.

Sałatka z kurczakiem i grejpfrutem

Składniki:

  • czerwony grejpfrut
  • filet z kurczaka
  • różne gatunki sałaty
  • oliwa z oliwek
  • świeża bazylia
  • sól i pieprz do smaku
  • sok z cytryny

Wykonanie:

Kurczaka pokroić na kawałki i usmażyć. Po ostudzeniu połączyć z cząstkami grejpfrutów i sałatą. Dodać dressing (sok z cytryny z oliwą), wymieszać, połączyć z listkami bazylii. Dodatkowo można posypać uprażonymi migdałami lub pestkami.

Kasza jaglana z grejpfrutem i bakaliami

Składniki:

  • 10 dkg kaszy jaglanej
  • grejpfrut
  • garść orzechów włoskich, nerkowców i migdałów
  • łyżka miodu
  • łyżka cukru
  • olej
  • kardamon

Wykonanie:

Ugotować kaszę. Grejpfruta obrać, podzielić na cząstki. Cukier i miód roztopić na patelni, wsypać posikane bakalie, smażyć kilka minut, na koniec dodać cząstki grejpfruta. Wymieszać z kaszą, dodać szczyptę kardamonu.

Koktajl z truskawek i czerwonego grejpfruta

Składniki:

  • 15 dkg truskawek
  • sok z czerwonego grejpfruta
  • ekstrakt z wanilii

Wykonanie:

Truskawki umyć , pozbawić szypułek, zmiksować na gładką masę. Połączyć z sokiem i odrobiną ekstraktu waniliowego, schłodzić.

Zielony koktajl z jarmużem

Składniki:

  • czerwony grejpfrut
  • parę liści jarmużu
  • jabłko
  • banan
  • plaster świeżego imbiru
  • szklanka wody mineralnej

Wykonanie:

Grejpfrut obrać i podzielić na małe cząstki. Tak samo pokroić jabłko i banana, z jarmużu usunąć grubą łodygę, pokroić w paski. Wszystkie składniki, łącznie z wodą, zmiksować w blenderze.

Sprawdź:

5.0
03

13 komentarzy

  1. Odpowiedz

    Marlenne1

    Sałatka z grejpfruta, rukoli, słonecznika i awokado – rewelacja. Poelcam. Dawno nie jadłam takiej dobrej przekąski 🙂 Nawet nie przyszło mi przedtem do głowy, że grejpfrut może tak fajnie urozmaicić smak sałatki. Muszę zacząć częściej sięgać po grejpfruty, choć przyznam, że dotąd nie bardzo je lubiłam.

  2. Odpowiedz

    Karla

    To podobnie jak ja. Grejpfrutów nigdy nie kupowałam i nie jadałam bo gorzki owoc to dla mnie trochę nie halo. Ja jestem maniaczką słodkich smaków. Ale przekonałam się jak siostra poczęstowała mnie sałatką z kurczakiem, jakąś zieleniną, papryką i grejpfrutem. Fajny ciekawy smak. I też zaczęłam dodawać go do różnych kompozycji sałatkowych. A że odchudza – cóż dodatkowy plus 😀

  3. Odpowiedz

    Małgo134

    Grejpfrut do sałatek? Jakoś nie widzę tego. Przez swój mocny dominujący gorzki smak może popsuć całość

  4. Odpowiedz

    Jankowska

    Małgo134 wcale tak nie jest. Właśnie fajnie się smakowo uzupełnia z innymi dodatkami. Wystarczy, że dodasz go w odpowiedniej (nie za dużej) ilości. Na przykład na dużą miskę sałaty jeden grejpfrut pokrojony na małe kawałki. Do tego pęczek rzodkiewek, ze 3 ogórki gruntowe, szczypiorek, winegret i już masz fajną wiosenną sałatkę 🙂

  5. Odpowiedz

    marchewka

    Słuchajcie zrobiłam dietę grejpfrutową, trochę dłużej niż 2 tygodnie i efekt bardzo pozytywnie mnie zaskoczył. Schudłam 6kg. To genialny początek do dalszego odchudzania 🙂 Ten grejpfrut naprawdę ma w sobie coś.

  6. Odpowiedz

    Weronika80

    Piję sok z grejpfruta codziennie rano przed śniadaniem. Bardzo dobrze reguluje trawienie i mam wrażenie że przyspiesza odchudzanie. Co do diety to stosuję jadłospis ok. 1400 kalorii dziennie a że nie mam za bardzo czasu na trening to niestety ograniczam się do półgodzinnych sesji na rowerze treningowym. Chudnę ok. 1 kg na tydzień.

  7. Odpowiedz

    Marsjanka

    Ta dieta grejpfrutowa jest naprawdę rewelacyjna. Jedna z najlepszych diet. Moja koleżanka schudła na niej 10 kg przez 3 tygodnie, nie chodziła głodna i dobrze się czuła. Naprawdę warta polecenia ta dieta, jednak nie dla mnie ponieważ od dziecka nie cierpię grejpfrutów niestety. I właśnie moje pytanie – czym można ewentualnie zastąpić ten grejpfrut, tzn. chodzi o to, żeby dieta zbudowana była podobnie, ale z innym owocem w roli głównej, mającym podobne do grejpfruta właściwości.

  8. Odpowiedz

    Justyna9

    Marsjanko, ja słyszałam o ananasie, że jest bardzo dobry w odchudzaniu. Można spróbować wdrożyć podobny jadłospis jak przy diecie grejpfrutowej i do każdego posiłku zamiast grejpfrutów dodawać ananasa lub świeży sok z ananasa. Z tym że oczywiście musiałby to być ananas świeży, bo ten z puszki to raczej w celach odchudzających się nie sprawdzi – jest po obróbce, a więc okrojony jest z cennych substancji, poza tym jest dosładzany.

  9. Odpowiedz

    PannaHanna

    Marsjanka – ja stosowałam kiedyś dietę jabłkową i uważam, że jest bardzo skuteczna. Schudłam na niej 7 kilo.

  10. Odpowiedz

    nasturcja

    Słyszałam też o diecie bananowej, że jest bardzo dobra. Masz tam do wyboru kilka wersji, im krótsza, tym bardziej restrykcyjna. Ja jednak wybrałabym ten najdłuższy wariant, 30-dniowy, bo nie jestem za krótkimi, radykalnymi dietami. Wolę odchudzać się dłużej, wolniej, ale za to skuteczniej i nie katując organizmu głodówkami.

  11. Odpowiedz

    Patrycja79

    Może dla odmiany jakieś warzywko? Polecam dietę marchewkową 😉

  12. Odpowiedz

    Marsjanka

    Dziewczyny, dziękuję za podpowiedzi. Na pewno przetestuję te diety. Najprędzej chyba wariant ananasowy, bo uwielbiam ten owoc 🙂 z drugiej strony nie wiem, czy będzie łatwo jeść go codziennie do prawie każdego posiłku. Czas pokażą. Może zrobię fuzję tych diet 😛

  13. Odpowiedz

    littlemary

    Odchudzam się od miesiąca (dieta 1500 kcal plus siłownia 3 razy w tyg.), grejpfruty pochłaniam codziennie – zarówno w całości, jak i sok, jak również jako dodatek do różnych dań. Powiem wam, że ten owoc naprawdę ma jakieś niesamowite zdolności, jestem już lżejsza o 6 kg.

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.