Co zamiast cukru – czyli o naturalnych, dietetycznych słodzikach

O cukrze powiedziano już bardzo wiele złego i niestety, nie są to opinie bezzasadne. Wbrew pozorom to właśnie on, a nie tłuszcz, jest główną przyczyną otyłości dzieci i dorosłych. Dostarcza organizmowi pustych kalorii, zatrzymuje wodę i sól w organizmie, dostarcza energii bardzo szybko, ale na krótki czas. Może więc warto, zamiast po cukier do kawy, sięgnąć po zdrowe słodziki.

Czy cukier jest niezbędny do życia?

Węglowodany, a takimi związkami chemicznymi są cukry, to najważniejszy dostawca energii dla wszystkich komórek ciała. W takim sensie węglowodany są zatem niezbędne dla organizmu. Kłopot jednak w tym, że zamiast ograniczyć się do spożywania naturalnych produktów zawierających węglowodany proste i złożone, obficie konsumujemy przede wszystkim sacharozę obecną między innymi w słodyczach czy napojach słodzonych, nie wspominając już o białym, rafinowanym cukrze buraczanym.

Tymczasem potrzebne do życia cukry proste znajdziemy w miodzie czy owocach, cukry złożone w mące, kaszy, ryżu, ziemniakach, otrębach, orzechach, warzywach strączkowych. Sacharoza co prawda nie jest trucizną, ale spożywana w nadmiarze zdecydowanie szkodzi. Szczególnie niebezpieczny jest biały, rafinowany cukier, który nie dość, że pozbawiony jest wszelkich witamin i minerałów, to jeszcze zakwasza organizm, który trawiąc go sięga z konieczności po zgromadzone zasoby witamin i innych cennych substancji, takich jak na przykład wapń.

Czytaj także o sposobach na naturalne odchudzanie

Nadmierne spożycie cukru oznacza nie tylko zwiększone ryzyko próchnicy czy osteoporozy, ale także zakłócenia pracy wątroby, a w dalszej kolejności nerek i serca, kłopoty z nadciśnieniem, spadek odporności, wreszcie rozrost tkanki tłuszczowej w miejscach takich jak pośladki, brzuch, biodra. Tego rodzaju problemów można uniknąć stosując naturalne substancje słodzące, których cały szereg mamy obecnie w sprzedaży.

Oto dietetyczne, zdrowe słodziki, które doskonale zastąpią nam cukier i wspomogą walkę o szczupłą figurę:

1. Ksylitol

Jeśli chodzi o naturalne słodziki, to ksylitol, czyli cukier brzozowy, ma poziom słodkości najbardziej zbliżony do zwykłego cukru, natomiast jest o połowę mniej kaloryczny i charakteryzuje się znacznie niższym indeksem glikemicznym. Jego spożycie oznacza zatem o wiele wolniejszy wzrost poziomu glukozy we krwi i w konsekwencji mniejsze ryzyko cukrzycy.

To nie wszystko – wykazuje działanie bakteriobójcze i jest pomocny w zapobieganiu próchnicy zębów, blokuje bowiem metabolizm cukru w bakteriach odpowiedzialnych za uszkodzenia płytki nazębnej. Ponadto zwiększa wchłanianie wapnia z przewodu pokarmowego oraz produkcję śliny zmniejszając jednocześnie jej kwasowość. Jedynym minusem ksylolitu jest to, że może mieć właściwości przeczyszczające.

2. Stewia

Stewia, nazywana inaczej ziołem słodowym lub miodowym, to roślina pochodząca z Ameryki Południowej, stosowana od wieków jako substytut cukru. Jest około 300 razy od niego słodsza, a przy tym pozbawiona kalorii.

Wbrew funkcjonującym jakiś czas temu kontrowersyjnym opiniom, badania wykazały, że nie ma ona negatywnego wpływu na zdrowie. Wręcz przeciwnie, ponieważ nie podnosi poziomu cukru we krwi, jej spożywanie jest korzystne dla osób chorujących na cukrzycę oraz nadciśnienie. Niewątpliwą zaletą stewii jest fakt, że można ją samodzielnie uprawiać w ogrodzie lub w domu.

3. Erytrol

Erytrol to słodzik mający bardzo podobne właściwości jak ksylolit – niski indeks glikemiczny i niską kaloryczność, a poziom słodkości zbliżony do zwykłego cukru. Nie jest metabolizowany przez organizm i nie powoduje wzdęć czy biegunek. Wśród innych substancji słodzących wyróżnia się tym, że jego smak jest niemal identyczny ze smakiem cukru. W postaci naturalnej erytrol występuje w owocach, takich jak: gruszki, winogrona, melony, a także w owocach morza i grzybach.

4. Inulina

Ten zamiennik cukru nie jest co prawda tak słodki, jak inne tego typu substytuty, ale za to wykazuje silne właściwości prozdrowotne. Przede wszystkim jest cennym źródłem błonnika, dzięki czemu sprzyja walce z otyłością, wspomaga też wchłanianie minerałów, przez co pozytywnie oddziałuje na nasze kości. Inulina jest ponadto naturalnym prebiotykiem – stanowi pożywienie dla niezbędnych w funkcjonowaniu układu pokarmowego i odpornościowego kultur bakterii.

5. Lukrecja

Korzeń tego zioła znany jest od tysięcy lat przede wszystkim ze swoich właściwości leczniczych i prozdrowotnych. Ma działanie przeciwzapalne, antyalergiczne, antyoksydacyjne, również immunostymulujące, przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe. Wykorzystywana także od dawna jako substancja słodząca, lukrecja jest około 50 razy słodsza od cukru. Jednak przy stosowaniu preparatów z korzeniem lukrecji należy zachować ostrożność. Nie powinno się jej przyjmować przez dłuższy czas, całkowicie niewskazana jest dla kobiet w ciąży i karmiących oraz osób z nadciśnieniem.

Poznaj suplement diety, który pomoże ci ograniczyć cukier i przyspieszy spalanie tkanki tłuszczowej – Kankusta Duo

Co zamiast cukru – czyli o naturalnych, dietetycznych słodzikach
4.3 (86.67%) 6 głosów

12 komentarzy

  1. Odpowiedz

    Anna

    Czymś ten cukier trzeba zastąpić bo zaczyna mi się odkładać na biodrach. Nie wyobrażam sobie wypicia kawy albo herbaty bez dwóch łyżeczek cukru, co przy moim dziennym spożyciu daje 10 – 12 łyżeczek. Pomóżcie bo chyba niedługo zasłodzę się na śmierć, a nie wiem co z tej listy wybrać.

  2. Odpowiedz

    Marika

    Każdy słodzik ma swoje wady i zalety. Jeśli chcesz co najbardziej zbliżonego do cukru to tylko ksylitol, ja słodzę stewią, ale ma specyficzny smak i trudno się na początku przyzwyczaić, z kolei ksylitol w większych ilościach to murowane problemy z żołądkiem. Zawsze możesz coś zmieszać np. erytrol ze stewią lub po prostu zrezygnować z cukru.

  3. Odpowiedz

    Izolda

    Marika, przecież niesłodka kawa to okropieństwo. Próbuję się do niej przyzwyczaić od kilku dni i czuję że nie dam rady. Jak budzę się rano i mam to wypić to niestety natychmiast sięgam po cukier, miodu też próbowałam, nie smakuje mi, więc chyba sięgnę po jakiś słodzik.

  4. Odpowiedz

    Juleczka

    Najlepsza jest stewia, ma tylko 11 kalorii na łyżeczkę, a smak nie jest taki zły, a gorzkość można zneutralizować właśnie odrobiną miodku.

  5. Odpowiedz

    chudzik

    Jak nie chcecie zrezygnować ze słodzenia, a chcecie schudnąć, to tylko i wyłącznie ksylitol. Ma aż 14 razy niższy indeks glikemiczny niż cukier, ponad 2 razy mniej kalorii i nie fermentuje w ukladzie pokarmowym. Oprócz tego zwiększa przyswajalność wapna i ogranicza rozwój niebezpiecznych bakterii w układzie pokarmowym. Z naturalnych słodzików nie znajdziecie lepszego.

  6. Odpowiedz

    Mipi92

    Też uważam, że lepiej jest całkowicie usunąć cukier z diety. Kiedyś stosowałam czysty erytrol, ale kłopot z nim polegał na tym, że jest bardziej słodki niż cukier i ciągle miałam za słodką kawę, nigdy nie wiedziałam ile mam go wziąć. Później przez pewien czas używałam inulinę, świetna na odchudzanie, a teraz już w ogóle nie używam ani cukru ani słodzików.

  7. Odpowiedz

    Sara

    Najlepiej samemu wypróbować kilka i znaleźć ten, który najbardziej nam odpowiada. Różnią się wieloma rzeczami, indeksem glikemicznym, ilością kalorii w jednej łyżeczce, niektóre są dozwolone dla diabetyków a inne nie, smakiem, a wiele nie nadaje się do pieczenia ciast, zwłaszcza drożdżowych, nie wyrosną. Ja osobiście używam ksylitol.

  8. Odpowiedz

    Marco

    Sara, do ciast lepszy jest erytrol, możesz nawet spokojnie go miksować na puder. Moja żona używa go też do przetworów i dżemy nie różnią się smakiem od tych z cukrem.

  9. Odpowiedz

    Alicja

    Wszyscy mówią i piszą, że cukier to samo zło, biała śmierć bla bla bla. Może i tak jest, ale co zyskujemy zamieniając go na sztuczne slodziki, bo większość ludzi i tak używa zamiast niego aspartanu i innego podobnego syfu. Może to co opisujecie i jest lepsze, ale ludzie i tak kupią cukier bo jest o wiele tańszy, a wszyscy patrzą na cenę.

  10. Odpowiedz

    Subik

    To akurat prawda, dla ludzi liczy się cena a nie zdrowie. Ale patrząc realnie to faktycznie słodziki mają swoją cenę. Trudno, ja będę płacił. Kupuję stewię, dla mnie numer jeden, używam zarówno wersji przetworzonej, proszku, jak i samych liści, zupełnie inny smak i oczywiście zdrowsza.

  11. Odpowiedz

    Kluska

    Chcesz schudnąć odstaw cukier w każdej postaci, nie tylko ten do kawy i herbaty. Słodziki to ostateczność, nawet naturalne, moim zdaniem to oszukiwanie samego siebie. Co z tego że są mniej kaloryczne itp. jak i tak organizm zareaguje wyrzutem insuliny jak przy cukrze, mózg przecież reaguje na słodki smak. Do gorzkiej kawy można przywyknąć, a ja uważam, że jeszcze bardziej czuć jej smak i aromat.

  12. Odpowiedz

    Paweł-31

    Prawie wszyscy piszecie głównie o walorach smakowych słodzików. Zwróćcie uwagę na ich inne zalety, smak to jedno, ale wiele pomaga nie tylko w odchudzaniu. Regulują ciśnienie krwi, przemianę materii, błonnik ułatwia trawienie, są też przeciwzapalne i chronią przed bakteriami. I właśnie tym powinno się kierować przy wyborze a nie tylko czy są bardziej lub mniej słodkie.

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.