Chrom na odchudzanie – pierwiastek, na który warto zwrócić uwagę, walcząc ze zbędnymi kilogramami

Chrom to jeden z nielicznych pierwiastków stosowanych w suplementach diety na odchudzanie. Jego obecność w tego typu tabletkach i kapsułkach jest w pełni uzasadniona. Chrom spełnia bowiem ważne dla utrzymania prawidłowej masy ciała funkcje. Jeśli jest go w organizmie zbyt mało, możemy odczuwać wybujały apetyt oraz tyć łatwiej i szybciej. I odwrotnie – jeśli sięgniemy po suplementy z chromem bądź będziemy uzupełniać niedobory tego pierwiastka za pomocą odpowiednich produktów żywnościowych, droga do szczupłej sylwetki może być dla nas mniej wyboista. Sprawdźmy, jaką rolę spełnia w naszym organizmie chrom, jakie są jego źródła i jak go suplementować.

Chrom – mało znany, niepozorny pierwiastek o ważkim znaczeniu dla zdrowia

Chrom to odkryty w 1797 roku twardy, srebrnoszary metal wykorzystywany na szeroką skalę w przemyśle. Jak się okazuje, ma także ważkie znaczenie biologiczne dla człowieka. Choć w naszym organizmie występuje w ilościach śladowych, spełnia kilka ważnych zadań, między innymi reguluje poziom cholesterolu oraz uczestniczy w przemianach węglowodanów, tłuszczów, białek. Jest istotnym składnikiem tak zwanego czynnika tolerancji glukozy (GTF), co czyni z niego swoistego strażnika prawidłowego poziomu cukru we krwi.

Stężenie chromu w organizmie ludzkim to ok. 6 mg, jednak zależnie od trybu życia czy sposobu odżywiania, poziom tego mikroelementu może ulegać wahaniom. Nie jest wskazany ani niedobór chromu, ani jego nadmiar. Zarówno jedno, jak i drugie zjawisko może niekorzystnie odbić się na naszym zdrowiu. Przeciętne dzienne zapotrzebowanie na chrom to ok. 20-100 mikrogramów. Jest to nieduża ilość, którą możemy uzupełnić poprzez normalne, zdrowe żywienie. Jednak istnieje spora grupa ludzi, u których zapotrzebowanie na chrom wzrasta, a są to przede wszystkim osoby z zaburzoną gospodarką węglowodanową, osoby z nadwagą i otyłością i osoby bardzo aktywne fizycznie.

Przeczytaj też: Jak zmniejszyć apetyt?

Niedobór chromu i nadmiar chromu w organizmie – objawy

Chrom nie jest magazynowany w organizmie na długi czas, wręcz odwrotnie – jest dość łatwo wydalany z ustroju wraz z moczem. Dodatkowo takie czynniki jak: duży wysiłek fizyczny, nadużywanie alkoholu, wysoki poziom stresu, uboga dieta, niektóre choroby układu pokarmowego i nerek, mogą prowadzić do jeszcze intensywniejszego usuwania chromu z organizmu.

Jednak na szczęście pierwiastek ten można w prosty sposób uzupełnić – czy to za pośrednictwem odpowiednich produktów żywnościowych, czy poprzez adekwatne suplementy diety. Te ostatnie szczególnie sprawdzą się w przypadku zbyt wysokiego poziomu cukru we krwi, a także w sytuacji, gdy nadmierny apetyt powoduje przybieranie na wadze oraz przeszkadza w redukcji nadprogramowych kilogramów.

Niedobór chromu może objawiać się w różny sposób, przy czym najczęściej obserwowane symptomy to:

  • nerwowość;
  • zaburzenia nastroju;
  • lęki;
  • bóle głowy;
  • częste zmęczenie, osłabienie, apatia;
  • nadmierny apetyt, szczególnie na słodycze;
  • napady wilczego głodu;
  • zaburzenia metabolizmu białek i lipidów;
  • zbyt duże stężenie złego cholesterolu we krwi;
  • wahania tolerancji glukozy i zbyt wysoki poziom cukru we krwi;
  • wzrost wagi ciała.

Nadmiar chromu w organizmie zdarza się rzadziej, a jego główne objawy to: nieprawidłowości w metabolizmie węglowodanów, zaburzenia w procesie wytwarzania insuliny, utrudniona absorpcja żelaza i cynku. Warto dodać, że nadmiar chromu stanowi dla naszego zdrowia większe zagrożenie niż jego niedobór. Spożywanie zbyt dużych dawek tego mikroelementu przez dłuższy czas może nieść ze sobą negatywne skutki w postaci zmian w DNA, mutacji genów i zwiększonego ryzyka wystąpienia raka. Dlatego przyjmując chrom w tabletkach zawsze należy się trzymać zaleceń producenta. Przy normalnym dawkowaniu nic naszemu zdrowiu nie grozi.

Sprawdź: Jak schudnąć 5 kg?

Chrom w jedzeniu. W jakich produktach znajdziemy duże ilości chromu?

Jeśli chodzi o żywność, chrom nie jest tak powszechnym pierwiastkiem jak chociażby magnez, potas czy wapń, niemniej jednak w pewnej grupie produktów występuje. Zawsze też możemy się wspomóc suplementami diety z chromem, jeśli tylko zachodzi u nas taka potrzeba.

Dobre źródła chromu w pożywieniu to między innymi:

  • kakao,
  • drożdże,
  • owoce morza,
  • ryby,
  • chude mięso,
  • jaja,
  • jabłka,
  • suszone śliwki,
  • grube kasze,
  • płatki zbożowe,
  • otręby i zarodki zbożowe,
  • razowa mąka,
  • kukurydza,
  • szpinak,
  • brokuły,
  • orzechy.

Chrom na odchudzanie

Czy chrom wspomaga odchudzanie? Zdecydowanie tak, ponieważ jego działanie w organizmie człowieka polega na regulowaniu gospodarki węglowodanowej, przeciwdziałaniu skokom glukozy we krwi, usprawnianiu transportu cukrów do tkanek, wspieraniu metabolizmu tłuszczów. Dzięki tym właściwościom odczuwamy zmniejszenie apetytu i rzadziej sięgamy po słodycze i przekąski, łatwiej jest też nam kontrolować głód, a nasz organizm sprawniej radzi sobie z rozkładem tłuszczów dostarczonych w pokarmie i lepiej dysponuje spożywanymi węglowodanami, zapobiegając ich magazynowaniu pod postacią tkanki tłuszczowej.

Pozytywna rola chromu w procesie odchudzania jest bezsprzeczna, niemniej jednak nie oznacza to, że każdemu pierwiastek ten w równym stopniu pomoże walczyć ze zbędnymi kilogramami. Jedni reagują silniej, inni słabiej na chrom. Wiele zależy też od trybu życia i innych podejmowanych przez nas działań na rzecz szczupłej sylwetki.

Chrom – właściwości prozdrowotne. W czym oprócz odchudzania pomoże nam chrom?

Znamienne jest znaczenie chromu dla metabolizmu węglowodanów, dlatego ten mikroelement wspomaga nie tylko osoby odchudzające się, ale i osoby z cukrzycą oraz podwyższonym stężeniem glukozy we krwi. Dzięki chromowi wytwarzana przez trzustkę insulina (czyli hormon odpowiedzialny za przekazywanie glukozy do komórek i tkanek) jest bardziej aktywna i lepiej radzi sobie z metabolizowaniem cukru i obniżaniem jego stężenia we krwi. Ważna uwaga – chociaż chrom może być niezwykle pomocny w niwelowaniu poziomu cukru, osoby ze zdiagnozowaną cukrzycą, przed zastosowaniem chromu, powinny skonsultować się z lekarzem.

Kolejna istotna rola chromu to uczestniczenie w metabolizmie tłuszczów i redukowanie poziomu złego cholesterolu LDL. Dzięki temu atutowi pierwiastek o symbolu Cr zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia, takich jak miażdżyca i choroba wieńcowa oraz przeciwdziała zawałom i udarom.

Jak się okazuje, chrom chroni nas również przed osteoporozą, a to dlatego, że zapobiega wydalaniu wapnia wraz z moczem, a im większe stężenie wapnia w organizmie, tym mocniejsze i zdrowsze kości. Inne cenne właściwości chromu to:

  • usprawnianie transportu aminokwasów do tkanek,
  • pomoc w budowaniu masy mięśniowej,
  • korzystny wpływ na układ nerwowy i samopoczucie,
  • łagodzenie stanów depresyjnych,
  • pomoc w profilaktyce zespołu policystycznych jajników.

Chrom – tabletki, kapsułki, wieloskładnikowe suplementy diety… Co wybrać, żeby schudnąć?

Na rynku dostępnych jest cała gama specyfików z chromem, przy czym większość z nich to preparaty regulujące poziom cukru we krwi lub typowe suplementy na odchudzanie. Jeśli zależy nam na spadku masy ciała i do tego celu potrzebujemy dobrego suplementu z chromem, który pomógłby nam zahamować apetyt i wyregulował gospodarkę węglowodanową, możemy wybrać albo chrom organiczny w tabletkach lub kapsułkach albo wieloskładnikowy preparat z chromem. To ostatnie rozwiązanie jest skuteczniejsze i częściej polecane przez osoby, którym już udało się zrzucić kilogramy.

Wieloskładnikowe kapsułki lub tabletki z chromem wykazują dużo szersze spektrum działań i mają silniejsze właściwości odchudzające niż omawiany pierwiastek występujący w pojedynkę. Z pewnością połączenie suplementacji takiego wieloelementowego preparatu z dietą o zmniejszonej kaloryczności i aktywnością fizyczną przyniesie nam maksymalnie dobre efekty na gruncie spalania niechcianej tkanki tłuszczowej.

Topowe suplementy diety z chromem przyspieszające i ułatwiające odchudzanie:

  • Keto Actives – zaawansowany preparat dynamicznie pobudzający spalanie tkanki tłuszczowej. Oprócz chromu znajdziemy w nim: forskolinę, synefrynę, kwas linolowy CLA i kilka innych cennych składników o właściwościach wyszczuplających.
  • Nutrigo Lab Burner – efektywny, świetnie opracowany spalacz tłuszczu, który nie umknie uwadze osobom aktywnym chcącym w szybkim tempie pozbyć się zbędnych kilogramów. Niektóre ze składników to: sinetrol, kwas hydroksycytrynowy, ketony malinowe.

9 komentarzy

  1. Odpowiedz

    Sojka

    Chrom naprawdę daje radę. Od kiedy zażywam suplement z chromem dużo mniej podjadam, zwłaszcza słodyczy, apetyt gdzieś się ulotnił 🙂

  2. Odpowiedz

    Iga Figa

    Mam podobne odczucia. Chrom to zdecydowanie jeden z najlepszych hamulców chroniących przed słodyczami. Tłumi natrętne myśli o przekąszeniu czegoś słodkiego, a czasami w ogóle je wyłącza. Jak tak podliczyłam ile kalorii mniej spożywam dziennie to wyszło koło 1000 a nawet więcej!!! teraz odkąd jem mniej słodyczy zaczęłam wreszcie chudnąć. W sumie jest różnica – zjeść jedno ciastko a paczkę ciastek albo jeden tafelek czekolady a całą tabliczkę 😉

  3. Odpowiedz

    Margareta

    na mnie sam chrom nie działał za bardzo. Trochę hamował mi apetyt ale dla mnie to było jednak za mało. Dla mnie największym problemem było to, że nie mogłam się zmobilizować do ćwiczeń bo ciągle nie miałam siły, byłam apatyczna. Tym sposobem waga i tak stała w miejscu. Tylko tyle że przestałam tyć dalej, bo trochę ograniczyłam słodkie. Ale ja potrzebowałam schudnąć z 15 kg. No to kupiłam typowy spalacz tłuszczu, w opisie miał, że hamuje apetyt, przyspiesza spalanie tłuszczu i właśnie dodaje energii, której tak mi brakowało. I jakoś łatwiej mi było się zmobilizować do ćwiczeń i nie męczyłam się po pierwszych paru minutach na bieżni czy rowerku, tylko normalnie udawało mi się zrobić 45 minut lub godzinę. W sumie do tej pory ćwiczę i spalam na bieżąco kilogramy.

  4. Odpowiedz

    Jagusia22

    U mnie też ruszyło dopiero po spalaczu tłuszczu. Przedtem kupowałam kilka rodzajów zwykłych tabletek na odchudzanie, takich jedno lub dwuskładnikowych za parę groszy w aptece, w tym chrom w tabletkach właśnie, ale niestety wszystkie mało pomogły, prawie niezauważalnie. Spalacze jednak są silniejsze, choć trzeba za nie zapłacić nieco więcej.

  5. Odpowiedz

    Fiona7997

    Wiadomo, na dobrą jakość i skuteczność trzeba trochę więcej wyciągnąć z portfela. Chrom sam w sobie jest pomocny, ale według mnie trzeba się też wesprzeć na inne sposoby, jeśli chce się schudnąć. W moim przypadku dopiero aktywność 5 razy w tygodniu i dieta zrobiły swoje. Suplementy też się przydały. Dla mnie suplementy to taki support żeby wszystko szło sprawniej i szybciej 🙂

  6. Odpowiedz

    Alexa

    Brałam kiedyś tabletki z chromem i muszę powiedzieć, że rzeczywiście hamowały apetyt. Udało mi się ograniczyć kalorie i coś tam schudłam. Ale haczyk jest taki, że po kuracji chromem dawny apetyt mi jakby powrócił i musiałam na nowo z nim walczyć. Na nowo zaczęłam tyć i szybko musiałam coś z tym zrobić 🙂 Drugi raz podeszłam do tego już inaczej, nie na zasadzie tabletka dobra na wszystko, ale raczej – zmiana diety. Zaczęłam jeść bardziej dietetycznie i regularnie. Po prostu podzieliłam menu na 6 posiłków – śniadanie, przekąska, obiad, potem 2 przekąski i potem kolacja. Przy czym na przekąski zaczęłam jeść tylko dietetyczne rzeczy, a nie jak do tej pory – słodycze czy jakieś małe fast foody na mieście 😉 w sumie w ogóle odchudziłam całe menu z kalorii, niby jem aż 6 posiłków, ale są to lekkie rzeczy, które mój organizm na bieżąco spala i wiecie co – chudnę w ten sposób, więc polecam 😀

  7. Odpowiedz

    Marta323

    Alexa – możesz napisać, jakie przekąski pozwalają ci skutecznie stłumić głód i chęć na jedzenie? Ja bym wiecznie podjadała – zjem jedno ciastko a uruchamia mi się ochota na 5 następnych i tak w kółko. Przytyłam ostatnio 10 kg

  8. Odpowiedz

    Alexa

    Marta323 – właśnie o to chodzi, żeby nie sięgać po te ciastka 😉 Ja w ogóle przestałam kupować słodycze, zamiast tego kupuję dużo owoców i robię z nich sałatki owocowe. Dużo też kupuję jogurtów – robię sobie jakieś desery np. z kakao lub owocami. Jeśli chodzi o przegryzki, to najbardziej lubię mieszanki, które sama tworzę np. z różnych orzechów i suszonych owoców. Orzechy – jak dla mnie genialne. Choć niby mają dużo kalorii, są bezpieczne dla sylwetki, zjesz garść i jesteś nasycona, mają dużo błonnika, a przy okazji dostarczą mega cennych składników. Ostatnio jeszcze odkryłam pestki dyni i słonecznika prażone na suchej patelni z dodatkiem soli morskiej – super przegryzka, pyszna i zdrowa. Jeżeli masz duży problem z poczuciem głodu, to wypij sobie dużą szklankę maślanki (dobrze syci), a potem np. zjedz sobie jakieś owoce albo właśnie garść orzechów. Dobrze też sycą owsianki, jaglanki, koktajle warzywne z blendera z dodatkiem np. siemienia lnianego lub błonnika witalnego.

  9. Odpowiedz

    Marta323

    Dzięki wielkie Alexa, naprawdę mi pomogłaś, niedawno wróciłam ze sklepu z zupełnie inną zawartością reklamówek 🙂 Twoje propozycje przekąsek bardzo mi pasują. Właśnie zajadam prażone pestki dyni i piję koktajl z kefiru i żurawiny.

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.