Niezbyt drastyczna, ale skuteczna dieta ujemnych kalorii

Jesz tyle, ile chcesz, nie chodzisz głodna, do wyboru masz dużą ilość produktów, a jednocześnie kalorie spalają się same i to w całkiem szybkim tempie. Ktoś mógłby powiedzieć – dieta cud. Jednak nie jest to żadna dieta cud, ale dieta ujemnych kalorii, która rozsądnie przeprowadzona potrafi uwolnić nas od nadprogramowych kilogramów bez efektu jojo. Przeczytaj, na czym polega dieta ujemnych kalorii, co można jeść podczas jej trwania oraz jak ustawić jadłospis, aby w niej wytrwać i aby dała dobre efekty.

Zasady diety ujemnych kalorii

Jak kalorie (czyli energia) mogą być ujemne? Okazuje się, że w pewnym sensie mogą. Jeśli dostarczasz organizmowi pokarmy, których strawienie pochłania więcej energii niż mają same w sobie, musi on sięgnąć do zapasów, czyli do zmagazynowanej tkanki tłuszczowej. Cała rzecz w tym, aby właściwie dopasować jadłospis, umieszczając w nim dużo produktów zawierających ujemne kalorie. Im jest ich więcej, tym większy deficyt kaloryczny powstaje i tym aktywniej pozbywasz się zbędnych kilogramów.

Menu komponujesz w oparciu o listę produktów dozwolonych. Jesz ich tyle, ile chcesz, nie liczysz żadnych kalorii, nie ograniczasz się do 2-3 posiłków dziennie, nie chodzisz głodna. Uwaga, jadłospis nie może być jednak zbyt jednostajny, korzystaj zatem z całej gamy produktów dozwolonych w różnorodnych konfiguracjach kulinarnych. Cała dieta nie może też trwać zbyt długo. W swej radykalnej fazie, czyli takiej, w której koncentrujemy się wyłącznie na produktach o ujemnych kaloriach, nie powinna trwać dłużej niż tydzień. W następnych dniach i kolejnych tygodniach należy wprowadzać również inne zdrowe, dietetyczne pokarmy (np. chude jogurty, sery twarogowe, kasze, ryże, płatki zbożowe, chude mięso i ryby, chleb pełnoziarnisty).

Jakie produkty mają ujemne kalorie?

Jeśli chcesz z sukcesem przejść przez dietę ujemnych kalorii, buduj menu bazując na tych produktach:

  • melon
  • arbuz
  • ananas
  • cytrusy
  • jabłka
  • maliny
  • truskawki
  • śliwki
  • brzoskwinie
  • mango
  • dynia
  • brokuł
  • kalafior
  • kapusta
  • seler
  • pietruszka
  • ogórek
  • rzodkiewka
  • rzepa
  • cebula
  • por
  • burak
  • szparagi
  • fasolka szparagowa
  • marchew
  • kukurydza
  • papryka
  • cukinia
  • sałata
  • jarmuż
  • szpinak
  • szczaw

Owoce i warzywa spożywaj na surowo bądź w formie gotowanej (na parze lub tradycyjnie), ewentualnie w postaci grillowanej bez tłuszczu. Możesz tworzyć z nich również koktajle, musy, a także zupy i dania jednogarnkowe, przyprawiając czosnkiem, cytryną, papryką słodką i ostrą, curry, kurkumą oraz ziołami (np. oregano, bazylią, tymiankiem, szałwią, rozmarynem, majerankiem, miętą, koperkiem).

Dieta ujemnych kalorii – efekty

Dieta ujemnych kalorii ma sporo zalet. Nie dość, że pomaga szybko zrzucać nadwagę, to jeszcze prowadzi do radykalnego oczyszczenia organizmu z toksyn i przyspieszenia tempa metabolizmu. Będąc na diecie ujemnych kalorii, co dzień powinno ubywać ci około 0,5-1 kg. W sumie po tygodniu będziesz lżejsza ok. 4-6 kg. Pamiętaj jednak, że długotrwałe efekty diety kalorii ujemnych zależą w głównej mierze od tego, jak będziesz odżywiać się po jej zakończeniu. Jeśli w twoim menu zagoszczą słodycze, fast foody, tłuste pokarmy, produkty z białej mąki etc. możesz szybko spodziewać się powrotu zrzuconych kilogramów (bardzo prawdopodobne, że z nadwyżką).

Dieta ujemnych kalorii – opinie

Tygodniowa dieta ujemnych kalorii może być bardzo skutecznym sposobem na pozbycie się kilku zbędnych kilogramów. Jeśli masz do zrzucenia więcej, traktuj ją jako pierwszy krok do stałej zmiany sposobu żywienia. Być może zainteresują cię opinie o diecie ujemnych kalorii, które przeważnie są bardzo pozytywne. Osoby odchudzające się w ten sposób są zdania, że łatwo ją przetrwać, ponieważ nie trwa długo, a jednocześnie daje swobodę w komponowaniu menu. Nie jest ono monotonne, nie ma też ograniczeń w aspekcie ilości spożywanych pokarmów. Jest to bardzo ważne dla osoby przyzwyczajonej do częstego podjadania.

Według wielu opinii, dieta ujemnych kalorii jest jednak tylko początkiem walki z nadwagą. Osoby, które ją przeszły mówią, że po jej zakończeniu powinno się na stałe wprowadzić zdrową dietę o obniżonej kaloryczności oraz podnieść poziom aktywności fizycznej. Tylko w ten sposób można podtrzymać efekty i ewentualnie chudnąć dalej.

Dieta ujemnych kalorii – jadłospis

Oto przykładowy jadłospis oparty na produktach o ujemnych kaloriach na dwa dni:

  • Śniadanie: sałatka z melona, brzoskwini, pomarańczy i jagód
  • 2 śniadanie: duszony szpinak przyprawiony tymiankiem, czosnkiem i sokiem z cytryny
  • Obiad: zupa-krem z kukurydzy przyprawiony kurkumą, imbirem, sokiem z cytryny
  • Podwieczorek: ananas, marchewki
  • Kolacja: danie jednogarnkowe z cukinii, pora, cebuli, marchwi, papryki, przyprawione bazylią, oregano, szałwią

 

  • Śniadanie: krem z dyni i jabłek przyprawiony sokiem z cytryny, gałką muszkatołową, imbirem, curry
  • 2 śniadanie: sałatka z jarmużu, zielonej sałaty, rzodkiewek, ogórków
  • Obiad: zupa a’la barszcz ukraiński (buraki, marchew, fasolka szparagowa, pietruszka, seler, por przyprawiona wędzoną papryką, majerankiem, tymiankiem, chilli), grillowane plastry ananasa przyprawione curry, cynamonem i sokiem z cytryny
  • Podwieczorek: koktajl z selera naciowego, ogórka i cytrusów, do tego chipsy z jarmużu lub marchwi
  • Kolacja: miks zapiekanych warzyw z ziołami

Oparta na warzywach i owocach dieta ujemnych kalorii niestety niesie ze sobą ryzyko wystąpienia niedoborów białka w organizmie, a także kilku innych ważnych składników pokarmowych. Sposobem na ich uniknięcie jest suplementacja młodego zielonego jęczmienia. Więcej o jego nieocenionych zaletach przeczytasz tutaj.