Jesz i zrzucasz nadwagę – skuteczna i tania dieta zupowa

Dieta zupowa to plan żywieniowy dla osób chcących szybko pozbyć się nadwagi, ale w niezbyt restrykcyjny sposób. Podczas trwania tej diety jesz do woli i nie chodzisz głodna. Jedynym ograniczeniem jest rodzaj spożywanych pokarmów – cały jadłospis opiera się na warzywnych zupach.

Urozmaicona i zdrowa dieta zupowa

Dlaczego tak trudno wytrwać na dietach odchudzających? Ponieważ na ogół niosą ze sobą duże wyrzeczenia żywieniowe, z którymi osobie z nadwagą trudno sobie poradzić. Dieta zupowa jest inna – nie ma w niej odgórnie ustalonej ilości kalorii ani wielkości posiłków, nie ma też sprowadzania jadłospisu do 2-3 produktów. Dlatego dieta ta jest świetnym rozwiązaniem dla osób, które borykają się z często nawracającym uczuciem głodu. Stosując dietę zupową możesz zjeść 5 lub 6 posiłków w ciągu dnia i nie muszą to być wcale małe porcje. Możesz sięgać po pyszną, sycącą zupę za każdym razem, gdy masz apetyt, bez wyrzutów sumienia i liczenia kalorii.

Jakie są główne zasady diety zupowej?

Na czym polega dieta zupowa? Jadłospis w tym planie żywieniowym opiera się na zupach przygotowywanych z rozmaitych warzyw, w tym z: kapusty, buraków, pomidorów, cukinii, papryki, dyni, fasolki szparagowej, pieczarek, szpinaku, marchwi, ziemniaków, ogórków, selera, etc. Do wyboru jest ich mnóstwo, więc możesz tworzyć dowolne kompozycje, bez popadania w kulinarną monotonię. W jadłospisie diety zupowej mogą pojawiać się zarówno zupy tradycyjne, jak i zupy-krem.

W pierwszej fazie diety zupowej, trwającej około tygodnia, zjadasz tylko zupy. W celu uzupełnienia białek warto w tym czasie wypijać co dzień kubek chudego jogurtu naturalnego, kefiru lub maślanki albo szklankę koktajlu warzywnego ze spiruliną bądź chlorellą. W drugiej fazie diety zupowej, trwającej 2-4 tygodnie, stopniowo wprowadzasz inne niskokaloryczne, wartościowe pokarmy, na przykład: twaróg, chudą szynkę drobiową, chude ryby, filet z piersi kurczaka i indyka, owoce, produkty pełnoziarniste.

Ważnym aspektem diety zupowej jest sam sposób przyrządzania zup. W pierwszej fazie gotujemy je tylko z warzyw, nie dodajemy mięsa, makaronów, grzanek, ryżu i kasz. W drugiej fazie możemy gotować niektóre zupy na chudym mięsie, możemy też pozwolić sobie na dodatek w postaci pełnoziarnistego makaronu, ryżu, kaszy.

Niedozwolone w całym przebiegu diety zupowej są takie dodatki do zup, jak:

– śmietana;

– mąka, zasmażka;

– smażona cebula;

– boczek i kiełbasa;

– gotowe mieszanki przyprawowe, kostki rosołowe.

Dodatki, które można stosować to:

– chudy jogurt naturalny;

– świeże zioła;

– suszone zioła;

– curry;

– przyprawy korzenne;

– papryka słodka i ostra, pieprz;

– sos sojowy, sól w niewielkich ilościach;

– oliwa w małych ilościach.

Dieta zupowa – efekty

Wszystkie posiłki w diecie zupowej budowane są z bogatych w błonnik pokarmowy warzyw, dzięki czemu pozwalają one dobrze zaspokoić głód. Stosując dietę zupową, twoja przemiana materii przyspiesza, ciało się stopniowo oczyszcza, usunięta zostaje woda podskórna, a procesy trawienne ulegają wyregulowaniu. Ponieważ zupy warzywne dostarczają bardzo mało kalorii (nawet, gdy spożywasz je często i w dużych porcjach), organizm musi czerpać energię ze zgromadzonych zapasów.

Efektem diety zupowej jest skuteczne „rozbujanie” metabolizmu oraz wzmożone spalanie tkanki tłuszczowej, prowadzące do utraty około 3-8 kg w ciągu tygodnia. Warto jednak pamiętać, iż pierwsza faza tej diety nie powinna trwać dłużej niż 5-7 dni, inaczej zafundujemy sobie efekt jojo i doprowadzimy do niedoborów ważnych składników pokarmowych w organizmie.

Dieta zupowa – opinie

Opinie o diecie zupowej są różne, z przewagą tych pozytywnych. Jest to dieta, która dostarcza bardzo mało kalorii, łatwo zatem zrzucić na niej zbędne kilogramy. Nie jest to jednak plan żywieniowy dla każdego. Dla osób, które nie przepadają za warzywami i zupami jarzynowymi, jedzenie przez około tydzień tylko tego rodzaju pokarmów może być niełatwym przedsięwzięciem. Jeśli jednak jesteś miłośniczką warzyw, nie powinnaś mieć problemów z wytrwaniem na tej diecie.