Dieta ryżowa – jadłospis, zasady, efekty, opinie – sposób na efektywne odchudzanie

Będąc na diecie ryżowej możemy liczyć na dobre rezultaty w redukcji zbędnej tkanki tłuszczowej. Nie unikniemy jednak ryzyka efektu jojo, jeśli do diety podejdziemy zbyt radykalnie. Przeczytaj, jakie są zasady diety ryżowej i poznaj sposób na to, jak uczynić z niej skuteczne i trwałe w działaniu narzędzie do eliminacji nadwagi.

Dieta ryżowa – zasady

Szukając informacji o diecie ryżowej można natknąć się na jej dwa warianty – trzydniowy i długoterminowy. Pierwsza wersja jest bardzo restrykcyjna i zakłada spożywanie wyłącznie ryżu brązowego (maksymalnie 1000 kcal dziennie). Zaś w drugiej odmianie dieta ryżowa trwa już dłużej – najczęściej od 2 do 4 tygodni, a w skład jadłospisu wchodzi nie tylko pełnoziarnisty ryż, ale także inne niskokaloryczne, zdrowe pokarmy. Właśnie ten drugi wariant może być skutecznym i trwałym w działaniu narzędziem do utraty nadwagi i właśnie na nim się skupmy.

Długoterminowa dieta ryżowa jest łatwiejsza do przeprowadzenia i ma więcej atutów niż inne diety odchudzające. Nie chodzimy na niej głodne, nie odczuwamy spadków energii, bólów głowy, rozdrażnienia, nie pozbawiamy organizmu ważnych składników odżywczych, jednocześnie systematycznie odnotowujemy spadki masy ciała. Wszystko to za sprawą brązowego ryżu. Dzięki zawartemu w nim błonnikowi pokarmowemu nasz apetyt zostaje efektywnie okiełznany, a metabolizm nabiera szybkiego tempa.

Atutem brązowego ryżu jest także zawartość witamin z grupy B, witaminy E, białek i węglowodanów, czyli ważnych składników pokarmowych, dzięki którym nasz organizm może poprawnie funkcjonować. A co z innymi składnikami odżywczymi, które w ryżu brązowym nie występują (np. witamina A, D, C)? Łatwo uzupełnimy je, włączając do menu inne dozwolone w diecie ryżowej produkty, takie jak:

  • chude ryby
  • chude mięso przyrządzane bez tłuszczu
  • warzywa
  • owoce
  • ziarna i orzechy
  • niewielkie ilości oliwy lub oleju lnianego
  • chudy ser twarogowy
  • jaja
  • chude jogurty naturalne, kefiry, maślanki, chude mleko

Dieta ryżowa – efekty

W większości źródeł możemy wyczytać, iż dzienne menu w diecie ryżowej powinno dostarczać nam 1000 kcal. Nie bądźmy jednak dla siebie zbyt surowe. Na około 1200-1300 kcal na dobę spokojnie możemy sobie pozwolić, a i tak tempo chudnięcia będzie znaczące. Średnio na diecie ryżowej chudnie się około 1-2 kg na tydzień. W miesiąc można pozbyć się od 5 do 10 kg.

Dieta ryżowa – opinie

Opinie o diecie ryżowej są bardzo pozytywne, szczególnie te pochodzące od osób, które przez około miesiąc sztywno trzymały się produktów dozwolonych i ilości zjadanych kalorii. Często powtarzają się komentarze, że dieta ryżowa jest łatwa, by w niej wytrwać, ponieważ nie jest monotonna (nie ogranicza się do kilku produktów i daje duże możliwości co do tworzenia kompozycji kulinarnych). Przytaczanym argumentem za dietą ryżową jest również brak uczucia wciąż nawracającego głodu.

Dieta ryżowa – jadłospis

Będąc na diecie ryżowej jemy 5 posiłków (śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolację) oddzielonych od siebie o około 3 godziny. Staramy się odżywiać w sposób jak najbardziej urozmaicony (oczywiście bazując na produktach dozwolonych), pijemy ok. 1,5 – 2 l wody mineralnej dziennie. Oto przykładowy jadłospis w diecie ryżowej:

I dzień

  • 1 śniadanie: pół szklanki ryżu brązowego z jogurtem naturalnym i mieszanką musli
  • 2 śniadanie: 1 duży banan
  • Obiad: woreczek ryżu brązowego, kawałek mintaja duszonego w jarzynach
  • Podwieczorek: wafle ryżowe, galaretka owocowa
  • Kolacja: pół szklanki brązowego ryżu, jajko na twardo, pomidor, ogórek

II dzień

  • 1 śniadanie: ok. pół woreczka ryżu brązowego z duszonymi jabłkami i garścią rodzynek
  • 2 śniadanie: 1 kromka chleba pełnoziarnistego, plaster szynki, sałata
  • Obiad: ok. 3/4 torebki ryżu brązowego wymieszanego z groszkiem zielonym, kukurydzą, pokrojoną w kostkę gotowaną piersią kurczaka, papryką, pomidorem
  • Podwieczorek: koktajl warzywno-owocowy, garść orzechów
  • Kolacja: pół szklanki ryżu brązowego, ok. 100 g twarożku ze szczypiorkiem, pomidor, ogórek

Zobacz, jak przyspieszyć gubienie kilogramów – poznaj ranking najskuteczniejszych tabletek na odchudzanie