Co zamiast cukru – czyli o naturalnych, dietetycznych słodzikach

O cukrze powiedziano już bardzo wiele złego i niestety, nie są to opinie bezzasadne. Wbrew pozorom to właśnie on, a nie tłuszcz, jest główną przyczyną otyłości dzieci i dorosłych. Dostarcza organizmowi pustych kalorii, zatrzymuje wodę i sól w organizmie, dostarcza energii bardzo szybko, ale na krótki czas. Może więc warto, zamiast po cukier do kawy, sięgnąć po zdrowe słodziki.

Czy cukier jest niezbędny do życia?

Węglowodany, a takimi związkami chemicznymi są cukry, to najważniejszy dostawca energii dla wszystkich komórek ciała. W takim sensie węglowodany są zatem niezbędne dla organizmu. Kłopot jednak w tym, że zamiast ograniczyć się do spożywania naturalnych produktów zawierających węglowodany proste i złożone, obficie konsumujemy przede wszystkim sacharozę obecną między innymi w słodyczach czy napojach słodzonych, nie wspominając już o białym, rafinowanym cukrze buraczanym.

Tymczasem potrzebne do życia cukry proste znajdziemy w miodzie czy owocach, cukry złożone w mące, kaszy, ryżu, ziemniakach, otrębach, orzechach, warzywach strączkowych. Sacharoza co prawda nie jest trucizną, ale spożywana w nadmiarze zdecydowanie szkodzi. Szczególnie niebezpieczny jest biały, rafinowany cukier, który nie dość, że pozbawiony jest wszelkich witamin i minerałów, to jeszcze zakwasza organizm, który trawiąc go sięga z konieczności po zgromadzone zasoby witamin i innych cennych substancji, takich jak na przykład wapń.

Czytaj także o sposobach na naturalne odchudzanie

Nadmierne spożycie cukru oznacza nie tylko zwiększone ryzyko próchnicy czy osteoporozy, ale także zakłócenia pracy wątroby, a w dalszej kolejności nerek i serca, kłopoty z nadciśnieniem, spadek odporności, wreszcie rozrost tkanki tłuszczowej w miejscach takich jak pośladki, brzuch, biodra. Tego rodzaju problemów można uniknąć stosując naturalne substancje słodzące, których cały szereg mamy obecnie w sprzedaży.

Oto dietetyczne, zdrowe słodziki, które doskonale zastąpią nam cukier i wspomogą walkę o szczupłą figurę:

1. Ksylitol

Jeśli chodzi o naturalne słodziki, to ksylitol, czyli cukier brzozowy, ma poziom słodkości najbardziej zbliżony do zwykłego cukru, natomiast jest o połowę mniej kaloryczny i charakteryzuje się znacznie niższym indeksem glikemicznym. Jego spożycie oznacza zatem o wiele wolniejszy wzrost poziomu glukozy we krwi i w konsekwencji mniejsze ryzyko cukrzycy.

To nie wszystko – wykazuje działanie bakteriobójcze i jest pomocny w zapobieganiu próchnicy zębów, blokuje bowiem metabolizm cukru w bakteriach odpowiedzialnych za uszkodzenia płytki nazębnej. Ponadto zwiększa wchłanianie wapnia z przewodu pokarmowego oraz produkcję śliny zmniejszając jednocześnie jej kwasowość. Jedynym minusem ksylolitu jest to, że może mieć właściwości przeczyszczające.

2. Stewia

Stewia, nazywana inaczej ziołem słodowym lub miodowym, to roślina pochodząca z Ameryki Południowej, stosowana od wieków jako substytut cukru. Jest około 300 razy od niego słodsza, a przy tym pozbawiona kalorii.

Wbrew funkcjonującym jakiś czas temu kontrowersyjnym opiniom, badania wykazały, że nie ma ona negatywnego wpływu na zdrowie. Wręcz przeciwnie, ponieważ nie podnosi poziomu cukru we krwi, jej spożywanie jest korzystne dla osób chorujących na cukrzycę oraz nadciśnienie. Niewątpliwą zaletą stewii jest fakt, że można ją samodzielnie uprawiać w ogrodzie lub w domu.

3. Erytrol

Erytrol to słodzik mający bardzo podobne właściwości jak ksylolit – niski indeks glikemiczny i niską kaloryczność, a poziom słodkości zbliżony do zwykłego cukru. Nie jest metabolizowany przez organizm i nie powoduje wzdęć czy biegunek. Wśród innych substancji słodzących wyróżnia się tym, że jego smak jest niemal identyczny ze smakiem cukru. W postaci naturalnej erytrol występuje w owocach, takich jak: gruszki, winogrona, melony, a także w owocach morza i grzybach.

4. Inulina

Ten zamiennik cukru nie jest co prawda tak słodki, jak inne tego typu substytuty, ale za to wykazuje silne właściwości prozdrowotne. Przede wszystkim jest cennym źródłem błonnika, dzięki czemu sprzyja walce z otyłością, wspomaga też wchłanianie minerałów, przez co pozytywnie oddziałuje na nasze kości. Inulina jest ponadto naturalnym prebiotykiem – stanowi pożywienie dla niezbędnych w funkcjonowaniu układu pokarmowego i odpornościowego kultur bakterii.

5. Lukrecja

Korzeń tego zioła znany jest od tysięcy lat przede wszystkim ze swoich właściwości leczniczych i prozdrowotnych. Ma działanie przeciwzapalne, antyalergiczne, antyoksydacyjne, również immunostymulujące, przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe. Wykorzystywana także od dawna jako substancja słodząca, lukrecja jest około 50 razy słodsza od cukru. Jednak przy stosowaniu preparatów z korzeniem lukrecji należy zachować ostrożność. Nie powinno się jej przyjmować przez dłuższy czas, całkowicie niewskazana jest dla kobiet w ciąży i karmiących oraz osób z nadciśnieniem.

Poznaj suplement diety, który pomoże ci ograniczyć cukier i przyspieszy spalanie tkanki tłuszczowej – Kankusta Duo

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *